Opel Zafira Klub Polska Strona Główna Opel Zafira Klub Polska
Forum dla Użytkowników Opla Zafiry

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[ZA] Z18XE - Wymiana termostatu i czujnika temperatury
Autor Wiadomość
h-doc 
Świeżak

Auto: Opel Zafira, benzyna 1.8
Imię: h-doc
Model: ZA
Typ silnika: Z18XE
Dołączył: 03 Sie 2011
Skąd: Zabrze
Wysłany: Pią Wrz 09, 2011 21:36   [ZA] Z18XE - Wymiana termostatu i czujnika temperatury

(Dla dociekliwych: ZA Z18XE 2003r.)
Do wymiany termostatu skłoniły mnie probelmy ze wskaźnikiem temperatury
oraz pojawiąjąca się od czasu do czasu kontrolka serwisowa.
Od momentu zapłonu należało czekać długi czas zanim drgnęła wskazówka temperatury.
Do tego dochodziła tylko do około 80 stopni a co gorsza - potrafiła po jakimś czasie opadać w dół
(w trakcie jazdy).
Na początku chciałem wymienić tylko czujnik temperatury, ale okazało się to niewykonalne bez demontażu
całego termostatu (przynajmniej przy użyciu moich narzędzi).

Zaopatrzyłem się więc w komplet termostat + czujnik.


Zawartości pudełek prezentują się następująco:


Dla pewności zrobiłem test czujnika temperatury, oto jego charakterystyka:
25 st. C - 2,20 kOhm
100 st. C - 0,18 kOhm

Całą operację przeprowadzamy na zimym silniku i z wyłączonym zapłonem!
Otwieramy maskę, zdejmujemy korek wlewu oleju i 2 śruby mocujące


Zdejmujemy pokrywę silnika i odłączamy przewód czujnika temperatury (najlepiej podważyć zatrzask śrubokrętem)


Odkręcamy korek wlewu płynu chłodzącego w celu zrównania ciśnienia w obwodzie chłodzącym
z ciśnieniem atmosferycznym


Zdejmujemy wąż łączący chłodnicę ze zbiornikiem wyrównawczym


Teraz jest trochę zabawy ze spuszczeniem chłodziwa z układu.
Najlepiej jest to zrobić korzystając z zaworu spustowego znajdującego się w chłodnicy.
Problem w tym, że jest do niego słaby dostęp. Bez kanału praktycznie nie da się z niego skorzystać.
W związku z tym można poradzić sobie inaczej: pod wąż, który właśnie odłączyliśmy podkładamy miskę
a do króćca na którym był założony wtłaczamy powietrze. Ja w tym celu użyłem na początku
gumowej gruszki ale potem przeszedłem na skuteczniejszą metodę "usta - usta". Jednak uwaga - płyn
chłodzący jest trujący, więc przy tej metodzie trzeba uważać. Oczywiście należy założyć korek zbiornika,
który wcześniej zdjęliśmy. Wdmuchując powietrze udało mi się spuścić dosyć sporo płynu.

Kolejny krok to zdjęcie grubego węża doprowadzającego płyn z termostatu do chłodnicy


Nic nie pociekło :-)
Następnie krok decydujący - odkręcenie termostatu.
Najpierw pod termostat i okolice podkładamy szmaty lub ręczniki papierowe. Ja tego nie zrobiłem
i płyn wyciekł mi na pasek, co niestety nie jest dla niego dobre.
Następnie odkręcamy 2 śruby - jedna jest dobrze widoczna, drugą trzeba sobie namacać posiłkując
się obserwacją nowego termostatu. Ja odkręciłem górną śrubę zwykłym kluczem nasadkowym,
a dolną z użyciem przedłużki.
Po odkręceniu 2 śrub wyjmujemy termostat i odłączamy ostatni cienki wąż.
Zdjęcie poniżej przedstawia nowy i stary termostat:


Czyścimy korpus, do którego mocowany jest termostat


Montujemy czujnik temperatury na nowym termostacie pamiętając o dołączonej podkładce.
Sprawdzamy uszczelkę termostatu.


Całość zakładamy na korpus i mocujemy śrubami (krótka na dole, długa u góry)


Mocujemy oba węże oraz przewód czujnika


Podłączamy wąż do zbiornika wyrównawczego


Nalewamy płyn. Ja nalałem nowy, ponieważ nie byłem pewien kiedy ostatni raz był wymieniany.


Sprawdzamy czy nic nie cieknie. Jeśli wszystko suche to przystępujemy do drugiego testu szczelności.
Załączamy zapłon i zostawiamy na biegu jałowym. Obserwujemy czy nic nie cieknie.
Ja miałem nieszczelność na przyłączu grubego węża do termostatu - musiałem poprawiać.
Wyłączamy zapłon i uzupełniamy poziom płynu (po włączeniu pompy układ się odpowietrza).
Kolejny test dotyczy już samego termostatu. Zostawiamy uruchomiony silnik na biegu jałowym i obserwujemy
wskazówkę termometru. Po około 5 minutach pwinna dojść do 90 stopni i tam się zatrzymać.
Nareszcie wskazówka doszła!


Ostatni test to rundka po okolicy i sprawdzenie, czy temperatura się trzyma oraz czy nie zapala się kontrolka serwisowa.
Po jeździe testowej należy jeszcze raz zajrzeć pod maskę w celu sprawdzenia poziomu płynu oraz
śladów ewentualnych wycieków.
Jeśli wszystko jest OK możemy zamontować pokrywę silnika


Przez najbliższe kilka dni należy obserwować, czy nie występują ubytki płynu chłodniczego.
Można też sprawdzić jaką temperaturę odczytuje komputer.

Dla wymieniających sam wkład termostatu dodatkowe informacje tu:
http://www.zafiraklub.pl/...opic.php?t=1297
Ostatnio zmieniony przez Sob Wrz 10, 2011 09:18, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tomw18 
Świeżak
tomw18


Auto: Opel Zafira
Dołączył: 15 Mar 2010
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto Paź 18, 2011 20:11   

Ile kosztowało to wszystko? Jesteś zadowolony? Mam taki sam problem
 
 
h-doc 
Świeżak

Auto: Opel Zafira, benzyna 1.8
Imię: h-doc
Model: ZA
Typ silnika: Z18XE
Dołączył: 03 Sie 2011
Skąd: Zabrze
Wysłany: Czw Paź 20, 2011 18:05   

tomw18 - za termostat zapłaciłem 160 pln, zadowolony jestem (bo autko jeździ bez awarii do dziś)
maly.art - nowa uszczelka była w zestawie z termostatem (posmarowałem ją lekko, żeby trzymała się w rowku podczas montażu)

Jeszcze jedna uwaga - u mnie wskazówka termometru jest zawsze trochę poniżej kreski oznaczającej 90 stopni, mimo że komputer odczytuje 92 - 93 stopnie w tym samym czasie. Trochę mnie to irytuje i zastanawiam się, czy da się to jakoś wyregulować.
 
 
Grzesiek 
Bywalec
Gregski


Auto: Vaxhuall Zafira Elegance 1.8 Petrol 16V
Dołączył: 17 Kwi 2011
Skąd: Birmingham
Wysłany: Czw Paź 20, 2011 18:13   

U mnie dalej po 5 minutach temperatura nie dochodzi do 90C dopiero po jakims czasie ale tez nie spada ponizej 80C
 
 
tomw18 
Świeżak
tomw18


Auto: Opel Zafira
Dołączył: 15 Mar 2010
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto Paź 25, 2011 16:36   

cześć kolego @h-doc kupiłem taki sam termostat jak Ty,zamontowałem i tak jak było czyli wskazówka lata sobie to w górę to w dół ale poczytałem że Ty zmieniłeś jeszcze czujnik a ja nie i może to jest przyczyną takiego zachowania wskazówki.Robiłem domowy test termostatu metodą gotowania go w garnku i rzeczywiście trzyma jak cholera otwiera się we wrzątku.Doradź mi czy czujnik ma aż takie znaczenie?Pytałem mechaników wszyscy mówią o walniętym termostacie Ja jeszcze zrobiłem test dotykając węże dotykając po podróży i były gorące.A swoją drogą zaraz zamawiam ten czujnik i mam nadzieje że ten koszmar minie i będzie wszystko o.k.bo to ma znaczenie chodzi oczywiście o spalanie aby było jak najmniejsze.Pozdrawiam

[ Dodano: Wto Paź 25, 2011 18:04 ]
napisz mi jeszcze proszę gdzie kupiłeś ten czujnik do termostatu bo na internecie jakoś nie wiedzę :/
 
 
Grzesiek 
Bywalec
Gregski


Auto: Vaxhuall Zafira Elegance 1.8 Petrol 16V
Dołączył: 17 Kwi 2011
Skąd: Birmingham
Wysłany: Sro Paź 26, 2011 12:35   

Sam czujnik wymieniasz? To nie miales czujnika w zestawie z kopulka od termostatu i wkladem?
 
 
tomw18 
Świeżak
tomw18


Auto: Opel Zafira
Dołączył: 15 Mar 2010
Skąd: Kraków
Wysłany: Sro Paź 26, 2011 14:05   

Kupiłem bez czujnika.. Jutro go kupię, bo akurat skończyły się w sklepie. A termostat kupiłem z wkładem i pracuje tak jak stary, myślę że to jest jednak czujnik walnięty
 
 
firek 
Zafiromaniak

Auto: ZAFIRA 1.8+lpg LR
Imię: Mirek
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 01 Maj 2009
Skąd: Lublin
Wysłany: Sro Paź 26, 2011 16:36   

tomw18, poszukałem na aledrogo i proszę czujniki:
http://moto.allegro.pl/cz...1850076479.html

http://moto.allegro.pl/cz...1853197423.html
 
 
Grzesiek 
Bywalec
Gregski


Auto: Vaxhuall Zafira Elegance 1.8 Petrol 16V
Dołączył: 17 Kwi 2011
Skąd: Birmingham
Wysłany: Sro Paź 26, 2011 17:39   

Ja kupilem w sklepie calosc, czujnik, obudowa i wklad. Koszt 150PLN
 
 
firek 
Zafiromaniak

Auto: ZAFIRA 1.8+lpg LR
Imię: Mirek
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 01 Maj 2009
Skąd: Lublin
Wysłany: Sro Paź 26, 2011 19:38   

Grzesiek, nie każdy producent termostatów sprzedaje je razem z czujnikiem ;)
 
 
tomw18 
Świeżak
tomw18


Auto: Opel Zafira
Dołączył: 15 Mar 2010
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw Paź 27, 2011 19:37   

Tak! Udało się, wina była czujnika, teraz jest idealnie. Dziękuje wam chłopaki za pomoc! :piwo:
@firek dzięki że szukałeś, ale dziś kupiłem w sklepie i na to samo wychodzi. Po jakim czasie na zimnym silniku przechodzi Twoja Zośka na gaz?
 
 
h-doc 
Świeżak

Auto: Opel Zafira, benzyna 1.8
Imię: h-doc
Model: ZA
Typ silnika: Z18XE
Dołączył: 03 Sie 2011
Skąd: Zabrze
Wysłany: Czw Paź 27, 2011 19:49   

tomw18 - gratuluję!
Czujnik i termostat kupiłem w sklepie z częściami do opla w Gliwicach
(termostat - 160 pln, czujnik - 40 pln).
Czujnik temperatury można sprawdzić podobnie jak termostat - we wrzątku.
 
 
firek 
Zafiromaniak

Auto: ZAFIRA 1.8+lpg LR
Imię: Mirek
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 01 Maj 2009
Skąd: Lublin
Wysłany: Pią Paź 28, 2011 17:06   

tomw18, nie ma sprawy.
Co do przełączania to przy ostatnich przymrozkach, jak rano odpalam autko to wysiadam i zabieram się za skrobanko i jak ja oskrobie wszystkie boczne szybki i część przedniej rozmarznie to autko przechodzi na gaz(mam ustawione przełączanie na wolnych obrotach). Pozdro ;)
 
 
Nidhogg 
Świeżak

Auto: Zafira A X18XE1
Dołączył: 28 Gru 2010
Skąd: Tychy
Wysłany: Nie Gru 25, 2011 11:09   

Jakby co do tego silnika pasuje termostat ze starego C20NE i C18NZ. One też są z obudową ale są o wiele tańsze. Cały termostat kosztuje do 50zł z Wahlera.
 
 
kristopherl
Świeżak

Auto: bmw
Imię: kris
Dołączył: 13 Cze 2012
Skąd: poland
Wysłany: Sob Cze 23, 2012 05:23   

Witam. 2 dni temu kupiłem Zafirę z 1999 r. 1.8 benzyna /gaz i nie bardzo podoba mi się wskaźnik temperatury ponieważ jak jadę to temperatura spada do około 85 natomiast stojąc w korku w mieście podnosi się do koło 92 (powyżej 90). Czy powinienem wymienić termostat czy to raczej normalne w tym aucie?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group