Dokładamy TPMS

Modyfikacje dla Zafiry B

Moderatorzy: Tunio999, Makary

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
oki
Mieszkaniec
Posty: 386
Rejestracja: 11 kwie 2010, 23:15
Imię: Darek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira B 2.0 Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LER

Dokładamy TPMS

#1 Post autor: oki » 19 kwie 2021, 18:38

URUCHOMIENIE FUNKCJI TPMS


Co to są czujniki TPMS i po co się je stosuje?
TPMS to skrót, którego rozwinięciem jest Tire Pressure Monitoring System, czyli system monitorujący ciśnienie w ogumieniu.
Jego zadaniem jest sprawdzanie na bieżąco czy w ogumieniu samochodu jest prawidłowe ciśnienie, a co za tym idzie wpływa na prowadzenie pojazdu, bezpieczeństwo czynne oraz zużycie paliwa.
Nieprawidłowe ciśnienie, a zwłaszcza różnica ciśnienia w pojedynczych oponach mają istotny wpływ na komfort jazdy, a także zachowanie auta w sytuacjach awaryjnych jak hamowanie czy gwałtowne manewry.
Niskie ciśnienie negatywnie odbija się na spalaniu, a zbyt wysokie na komforcie jazdy. Jedno i drugie ma też swoje odzwierciedlenie w nieprawidłowym zużyciu opon.

Aby zamontować system TPMS potrzebujemy samochód z funkcją DDS w innym przypadku modyfikacja nie będzie raczej opłacalna.
Funkcja DDS jest uproszczoną funkcją pośrednią pomiaru ciśnienia opon i jest wykorzystywana w działaniu TPMS ale o tym wspomnę później.
Ogólnie to DDS nie mierzy ciśnienia w oponach tylko bazuje na pomiarze z obrotów kół za pomocą czujników ABS i systemu ESP i porównuje je z zapisanym wcześniej wzorcem obrotów porównując obroty kół na danej osi.

Zmiana ciśnienia w jednym z kół powoduje ugięcie opony i tym samym zmianę prędkości obrotowej (koło jest mniejsze), ta zmiana jest wykrywana przez elektronikę modułu ABS/ESP w pompie hamulcowej i po sieci CAN zostaje przesłana informacja do licznika gdzie zapala nam lampkę informującą o ogólnym problemie z niskim ciśnieniem w kołach (nie wskazuje które to koło czy też jakie to ciśnienie).

System DDS ze względu na swoją prostotę działania ma trzy zasadnicze wady, aby nastąpiło ugięcie opony musi być dosyć spory spadek ciśnienia w kole 20-30% do tego aby system odczytał różnicę w prędkości obrotowej kół pojazd musi mieć prędkość powyżej 30km/h (więcej impulsów z koła i większa różnica do porównania).
Tych wad nie ma pomiar TPMS no może po za ceną gdzie za pomocą wbudowanych czujników radiowych które są zamontowane w każdym z kół odczytuje na bieżąco dane o ciśnieniu i temperaturze w czasie jazdy z dokładnością 0,1bar i to przy mniejszej prędkości pojazdu a do tego określa dokładnie w którym kole występuje problem wyświetlając nam stosowną informację na wyświetlaczu.

Funkcja DDS wymaga przycisku na konsoli do obsługi systemu oraz odpowiednią pompę ABSu, oznaczenia pompy są na jej tabliczce znamionowej i działające oznaczenia kodowe to:
HC, HK, HD, AM, AJ, AK, AS, AT, BG, BN, BP, BQ, BR
Powyższe pompy mogą mieć funkcję DDS i można zmienić kodowanie na dodatkowe TPMS.
Bez funkcji DDS nie będzie działać TPMS to jest warunek.




OK to po co funkcja DDS skoro TPMS jest lepsza z prostej przyczyny koszty oraz brak możliwości naprawy kół zestawami naprawczymi gdzie wpuszcza się uszczelniacz do koła.
Zafira OPC nie będzie miała fabrycznie TPMSa tylko DDS ponieważ nie ma koła zapasowego z powodu braku miejsca ( jego miejsce zajmuje wydech) za to w zestawie jest kompresor z zestawem naprawczym dla koła.
W tym przypadku użycie uszczelniacza celem naprawy koła spowoduje zaklejenie czujnika TPMSa i byłby on bezużyteczny lub nawet uszkodzony.

Czytałem w sieci na różnych forach że po zamontowaniu czujników aby je zalogować do systemu trzeba sporo jeździć i niektórym czujniki się dopisywały po długim dystansie lub nieprawidłowo nie na tej pozycji co powinny być błędnie informując o ciśnieniu nie w tych kołach.
Problem wynikał z tego że elektronika mając jednakowe ciśnienia na kołach nie była w stanie odróżnić czy dany czujnik X ma być z lewej strony czy z prawej ponieważ koła miały te same ciśnienia i kręciły się z tą samą prędkością.
W takich warunkach system głupiał próbując znaleźć różnicę w prędkości kół i trwało to bardzo długo i bardziej z przypadku.

Aby szybko i precyzyjnie zalogować czujniki trzeba ułatwić elektronice dopisanie tych czujników wykonując prostą czynność, mianowicie napompować koła każde innym ciśnieniem i zaczynając od kierowcy ma być to ok. 3.0, 2.7, 2.4, 2.1 bar
Wartości mogą być zbliżone chodzi o wymuszoną zmianę prędkości obrotowej koła,
dzięki temu system szybko odczyta pozycje czujników i prawidłowo dopisze je do pozycji.

Naukę programowania pozycji czujników aktywujemy na włączonym silniku przyciskając przycisk DDS na 5s potwierdza to zapalenie się kontroli na liczniku i rozpoczynamy jazdę powyżej 30km/h rozpoczyna się proces przypisywania pozycji czujników z kół w tym momencie TPMS robi to w oparciu o pomiary systemu DDS do tego potrzebny jest ten cały system.
Mając różną prędkość każdego z kół elektronika wyraźnie widzi który czujnik ze swoim kodem jest w którym kole i przypisuje prawidłową pozycję na wyświetlaczu CID.
Po pojawieniu się wskazań zatrzymujemy samochód pompujemy koła do prawidłowych wartości i znowu naciskamy przycisk DDS na konsoli celem zapisu poprawnych parametrów.
Tym samym mamy system gotowy do działania.

Co w przypadku zmiany zestawu kół np. na zimowe?
W przypadku gdy zmieniamy koła np. na zimowe i o ile mamy w nich czujniki TPMS to procedurę programowania musimy powtórzyć od początku, ponieważ system nie zapamiętuje poprzednich numerów ID czujników.
Można też używać oczywiście bez czujników TPMS i nie trzeba nic wylogowywać lecz w tym przypadku system działa tylko w oparciu o pomiar DDS bez wyświetlania wskazań na monitorze -- -- przynajmniej TPMS nie generuje do tego żadnych błędów awarii z powodu braku czujników.
Tyle teorii teraz praktyka:

Do uruchomienia systemu potrzebujemy działający DDS, moduł odbiornika TPMS tutaj są dwie wersje starsza i nowsza nie są zamiennie kompatybilne z czujnikami kół.
Ja kupiłem centralkę numer 13129215 kod alfa CJ z wersją oprogramowania AD tym samym czujniki musimy mieć o kodzie 13354312 AD (uwaga starsze czujniki o kodzie AC nie działają z tą centralką) przynajmniej nie u mnie.
Podejrzewam że czujniki o kodzie AC są stosowane np. w oplu Vectra C gdzie moduł ma dodatkowo zewnętrzne anteny w nadkolach (inny system radiowy)

Przy zakupie używanych czujników trzeba mieć na uwadze że baterie które są zalane wewnątrz wystarczają na ok. 5-10 lat.
Ogólnie czujniki są jednorazowe, ale przy odrobinie manualnych zdolności można baterie powymieniać.
Stan baterii zależy bardziej od przebiegu niż od wieku ponieważ czujniki nie działają gdy koła się nie kręcą oszczędzając tym samym baterię w czasie postoju.
Elektronika w czujnikach aktywuje się gdy wykryje ruch i wysyła sygnał z danymi na częstotliwości 433MHz co 60s gdzie odbierany jest przez odbiornik TPMS
Sygnał zawiera dane nr ID czujnika, napięcie baterii, zmierzone ciśnienie i temperaturę powietrza.

Podłączenie centrali TPMS jest proste, sama centralka nie wymaga kodu PIN i pozostaje tylko kwestia podłączenia. Fabrycznie centralka umiejscowiona jest za schowkiem pasażera i może być nawet przewidziana pod ten cel wolna wtyczka taka mała 12pin.
Jeśli nie ma wtyczki to trzeba dorobić instalację raptem trzy przewody z centralki gdzie wyprowadzamy zasilanie pin nr 3 +12V (czarny) po zapłonie, pin 4 masa (brązowy) oraz pin 1 – sygnał CAN H zielony (magistrala wolnoprzesyłowa CAN wysoka)
Możemy podpiąć tę wiązkę np. do ogrzewania elektrycznego poniżej w nagrzewnicy, na złączu mamy dostępne wszystkie trzy sygnały według podanej powyżej kolorystyki lub w dowolne inne miejsce np. w panel klimatyzacji.
Następnie wykonujemy kodowanie (TPMS występuje) we wszystkich modułach z komunikacją wolnoprzesyłową CAN H czyli w module : klimatyzacji, licznika, modułu REC, ABS, CIM (dodatkowo tutaj trzeba wejść w programowanie wariantów i znaleźć zakładkę DDS i ustawić DDS + TPMS) i na końcu wyświetlacz CID gdzie uzyskamy dodatkowo zakładkę o oknem z danymi ciśnień kół.
Teraz montujemy czujniki w koła i programujemy pozycje według opisanej powyżej procedury.
Po wykonaniu kodowania system powinien zadziałać.

Powodzenia

Awatar użytkownika
Czesław
Zafiromaniak
Posty: 1028
Rejestracja: 30 gru 2013, 22:38
Imię: Czesław
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Auto: Meriva B 1,4 120 KM
Model: B
Oznaczenie silnika: Nel
Kontakt:

#2 Post autor: Czesław » 19 kwie 2021, 18:54

Dzięki za ten opis ja sam się gubiłem w tym wszystkim , opis się przyda i niejeden forumowicz z niego skorzysta :ok: :zdrowko:
czesiek_ze

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1665
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT

#3 Post autor: Ostap » 30 kwie 2021, 06:22

Dodam tylko, że zafira to taki wspaniały samochód, że.....

Niestety czujniki AC mimo dobrych bateryjek potrafią być niewykrywalne przez centralkę. Takich czujników mam z 16.

Zielone AC też pasują.

Po wymianie baterii jadę do serwisu opon aby sprawdzili specjalnym testerem czy wszystko jest ok.

Wszystkie czujniki sprawne. Zakładam i kupa. System ich nie widzi. Wyjmuję i jadę do serwisu opon albo podjeżdżam autem. Gość sprawdza, wszystko ok. System dalej ich nie widzi.
Zauważyłem, że nie ma na to reguły. Jeden będzie działał, inny już nie.

Obecnie na zimowych kołach mi działają ale na letnich mam zielone AC i już nie działają.

Nawet bym nie zliczył ile razy zdejmowałem opony, ile na to hajsu poszło a czujniki dalej nie działają jak powinny.

Odpuściłem.

Dodano po 3 minutach 30 sekundach:
Ostatnio właśnie kupiłem specjalnie zielone AC i sprawdziłem testerem w serwisie opon.

Baterie ok, numery też mi pokazało. Wszystko ok. Założyłem i piz.. nie działa.

Zanim ktoś zacznie zabawę z czujnikami najpierw niech się zastanowi czy ma na to czas i hajs bo zadziałać niekoniecznie musi.

Dodano po minucie i sekundzie
Czasami bywa tak, że system wykryje 3 czujniki, czasami 1, po tygodniu 2 I tak losowo.

Ogólnie dramat.
Ostatnio zmieniony 01 maja 2021, 06:43 przez Mariusz, łącznie zmieniany 2 razy.
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

Awatar użytkownika
oki
Mieszkaniec
Posty: 386
Rejestracja: 11 kwie 2010, 23:15
Imię: Darek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira B 2.0 Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LER

#4 Post autor: oki » 10 maja 2021, 23:24

No nie ukrywam że ja jeszcze nie uruchomiłem tego systemu, czujniki widzę w module TPMS ale nie mam info na wyświetlaczu.
Zastanawiam się czy ma być to szyna wolno przesyłowa CAN H czy przypadkiem nie było błędu na schemacie w Tisie.

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1665
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT

#5 Post autor: Ostap » 11 maja 2021, 20:11

Tu masz moje wszystkie ustawienia z opcomem

https://youtu.be/Fj2xV6OcMrY
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

Jarcio1001
Posty: 1
Rejestracja: 17 paź 2019, 12:33
Imię: Jarosław
Lokalizacja: Mazowieckie
Auto: Zafira b
Model: Zb
Oznaczenie silnika: Z19dt

#6 Post autor: Jarcio1001 » 28 cze 2021, 23:18

Panowie a ja posiadam moduł o oznaczeniu 13129153 CJ zafira b 2005r. I czy czujniki czarne AC beda działały? Ogolnie op com widzi. Ale gdy klikam na desce dds nic sie nie dzieje. Pomocy
Ostatnio zmieniony 28 cze 2021, 23:23 przez Jarcio1001, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Makary
Zafiromaniak
Posty: 1805
Rejestracja: 14 cze 2016, 10:36
Imię: Maciek
Lokalizacja: Wlkp/Jarocin
Auto: Opel Zafira B Cosmo + Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Kontakt:

#7 Post autor: Makary » 29 cze 2021, 15:27

Jarcio1001 pisze:
28 cze 2021, 23:18
Panowie a ja posiadam moduł o oznaczeniu 13129153 CJ zafira b 2005r. I czy czujniki czarne AC beda działały? Ogolnie op com widzi. Ale gdy klikam na desce dds nic sie nie dzieje. Pomocy
Ale DDS to nie to samo co TPMS :lis:
Obrazek Nie każdy musi mnie lubić... w końcu nie każdy ma dobry gust Obrazek

Osiągnąłem już ten określony wiek, w którym mój mózg przeszedł od "lepiej tego nie mówić" do "je**ć to, zobaczymy co sę stanie"

VII OZZKP 2019 - II miejsce w kategorii TOP FELGA - dziękuję :uklon:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zafira B”