[A] Demontaż deski rozdzielczej w Zafirze A

Wszystko o karoserii na zewnątrz i wnętrzu (naprawy blacharskie, szyby, fotele, tapicerka, plastiki, bagażniki dachowe itp.)

Moderatorzy: Sebu$, Tunio999

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
MieHor
Zafiromaniak
Posty: 2915
Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
Imię: Mieczysław
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Plec:

[A] Demontaż deski rozdzielczej w Zafirze A

#1 Post autor: MieHor » 23 lut 2009, 12:08

Witam!
Mam potrzebę dostania się do zestawu wskaźników, w tym do MID-a. Przyglądałem się całej desce, jak i gdzie są mocowania i bez fachowej podpowiedzi na co zwrócić szczególną uwagę boję się do tego zabrać. Chodzi o to by nie przysporzyć sobie niepotrzebnych strat czy nawet nieodwracalnych szkód. W "Instrukcji sam naprawiam ..." opis tych czynności dotyczy Astry II, a brak jest opisu dla Zafiry. Właśnie deski rozdzielcze w obu tych modelach są całkowicie odmienne. Może ktoś już wykonywał samodzielnie tę operację i podzieli się swoimi doświadczeniami w tym zakresie. Nie znalazłem też na żadnych forach informacji na ten temat.
Pozdrawiam :roll:
Ostatnio zmieniony 23 lut 2009, 15:17 przez MieHor, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
cbm80
Mieszkaniec
Posty: 324
Rejestracja: 30 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Warszawa
Model:

#2 Post autor: cbm80 » 23 lut 2009, 13:01

Na opel24 o ile dobrze pamieta byly relacje z tego typu demontazu.
Szukaj glownie po hasle dot. wymiany zarowek podswietlajacych zegary :)

No a jak sie juz sam odwazysz to prosimy o jakas ciekawa fotorelacje.
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez cbm80, łącznie zmieniany 1 raz.
Zafira Tourer 2.0 CDTI 2012r.
Zafira EXECUTIVE 2.2DTI 2004r. (do sprzedania)

Awatar użytkownika
Maciek
-#Administrator
Posty: 3460
Rejestracja: 24 gru 2008, 16:35
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Z20LET
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20LET
Plec:
Kontakt:

#3 Post autor: Maciek » 23 lut 2009, 13:14

Opis i fotki kolegi bossbusko:





"Najpierw wyjmujemy radio. Oczywiście po wyjęciu radia trzeba także wyjąć metalowa kieszeń. Ja nie miałem śruby zabezpieczającej od kradzieży wiec kieszeń wyszła od razu.


Obrazek


W następnej kolejności odkręcamy trzy czołowe śruby


Obrazek


Potem wkręt w nawiewie po prawej


Obrazek



I pod spodem

Obrazek

Przy bloku kierownicy z jednej i z drugiej

Obrazek
Obrazek

W schowku na bezpieczniki

Obrazek

A teraz kilka utrudnień. Musimy wyciągnąć włącznik świateł. Najpierw pociągamy do siebie pokrętło i cienkim śrubokrętem od spodu naciskamy zapadkę aby zeszło. Następnie dwoma małymi śrubokrętami podważamy blaszki które są po bokach i całość równocześnie ciągniemy do siebie (ja to co prawda zrobiłem trochę inaczej- tzn gdy zdjąłem częściowo osłonę dostałem się do włącznika od tylu, blaszki podgiąłem równocześnie jedna ręką a całość wypchnąłem od środka)

Obrazek

Kratka wentylacyjna po lewej stronie przy słupku wychodzi bez problemów, trzeba odciągnąć śrubokrętem zapadkę a następnie delikatnie przechylić całość ku dołowi. samo wyskoczy.

Obrazek

Oczom naszym ukazuje się kolejny wkręt:

Obrazek

Następnie konsola środkowa. Odkręcamy jeden wkręt pod zapalniczka, unosimy i obracamy jednocześnie całość. Odpinamy (lub nie ) popielniczkę z zapalniczką żeby nam nie przeszkadzały, i zabieramy się za kolejne dwa wkręty.

Obrazek

Teraz trochę namieszałem na zdjęciach ale myślę ze wszyscy zainteresowani połapią się o co biega. Punkt piaty na zdjęciu to właśnie konsola środkowa, trzyma się to osłony na trzech zaczepach z czego środkowy jest najważniejszy i to jego trzeba odgiąć ku dołowi śrubokrętem. Teraz blok kierownicy, oczywiście najpierw dwa wkręty od przodu (odkręcane na zmianę po przekręceniu kola kierownicy i zdjęciu zaślepek. Dobrze jest tez odkręcić jedna śrubkę od samego spodu. Zdejmujemy górną obudowę, luzujemy dolna i odpinamy manetki po obydwu stronach.

Obrazek
Obrazek

Po delikatnym wysunięciu osłony licznika pozostaje nam jeszcze wyświetlacz radia/komputera i przewody oświetlenia. jedno jak i drugie wysuwa się. radia do góry świateł w dol.

Obrazek
Obrazek

Teraz najprostsze, odkręcamy dwa wkręty u dołu licznika i przesuwamy wajchę w lewo

Obrazek

Z reszta to już chyba sobie każdy poradzi. :)
A o to efekt końcowy w nocy:

Obrazek
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez Maciek, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
MieHor
Zafiromaniak
Posty: 2915
Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
Imię: Mieczysław
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Plec:

#4 Post autor: MieHor » 23 lut 2009, 15:11

Kolego "Macku" - wdzięcznościom nie będzie końca. Wspaniała lekcja poglądowo-praktyczna. Serdecznie dziękuję i pozdrawiam.


//scalone//


Koledzy!
Nawiązując do mojego pierwszego postu i udzielonej odpowiedzi przez Maćka muszę pochwalić się, że zakupiłem poprzez Allegro wyświetlacz komputera pokładowego do mojej Zafiry. Synek podłączył go do programatora i samodzielnie metodą prób i błędów przestawiając bity w pamięci Eprom zmienił w nim język francuski na polski. Wyświetlacz jest wyprodukowany w 2000r. i był wcześniej zamontowany w Zafirze wyprodukowanej na rynek fracuski.
Efekt jego pracy można obejrzec pod tym linkiem:

http://www.youtube.com/wa...player_embedded

Teraz pozostaje mi tylko skorzystać z podanej przez Maćka instrukcji demontażu tablicy rozdzielczej i dokonać podmiany MID-a, oczywiście z udziałem synka.

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 11 paź 2010, 20:56 przez MieHor, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Maciek
-#Administrator
Posty: 3460
Rejestracja: 24 gru 2008, 16:35
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Z20LET
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20LET
Plec:
Kontakt:

#5 Post autor: Maciek » 25 lut 2009, 10:06

Widać zna się chłopak na rzeczy :)

Jeden komunikat chyba powinien brzmieć: sprawdź światła stop, a tam jest "Bezpieczn. Swiat. Stop". Ale to taki szczegół ;)

Pozdrawiam
M.

Awatar użytkownika
MieHor
Zafiromaniak
Posty: 2915
Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
Imię: Mieczysław
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Plec:

#6 Post autor: MieHor » 25 lut 2009, 10:15

Niestey na treść komunikatów przynajmniej na razie nie ma wpływu. W tym epromie tak to już zostało zaprogramowane, chyba że zdobędzie skądś inny prawidłowy "wsad" do kości pamięci, to podmieni. Lepszy PL nawet z tym szczegółem niż jakiś "chiński".
Pozdrawiam.
MieHor

Awatar użytkownika
Maciek
-#Administrator
Posty: 3460
Rejestracja: 24 gru 2008, 16:35
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Z20LET
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20LET
Plec:
Kontakt:

#7 Post autor: Maciek » 25 lut 2009, 10:22

Nie no racja, tylko myślałem, że może sam ustawiał te napisy. Przynajmniej u mnie jest: Sprawdź światła stop ;)

Pozdr.
M.

Awatar użytkownika
cbm80
Mieszkaniec
Posty: 324
Rejestracja: 30 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Warszawa
Model:

#8 Post autor: cbm80 » 25 lut 2009, 14:59

A skad Twoj syn mial ten wsad do eproma?

U mnie oprocz tekstu (po angielsku) jest intuicyjny obrazek co nalezy zrobic, bo tez na poczatku sie przestraszylem, ze cos jest nie tak z hamulcem.
Zafira Tourer 2.0 CDTI 2012r.
Zafira EXECUTIVE 2.2DTI 2004r. (do sprzedania)

Awatar użytkownika
MieHor
Zafiromaniak
Posty: 2915
Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
Imię: Mieczysław
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Plec:

#9 Post autor: MieHor » 25 lut 2009, 20:01

Witam, po ojcu odziedziczylem vb x20dtl i niedawno zamontowalem mida, byl od anglika 2.5v6 wiec jednostki byly brytyjskie i wskazania niewlasciwe.

Tak to sie zaczelo: http://forum.vectraklub.pl/index.php?showtopic=71588

W celu przybliżenia tematu wpis powyżej zrobil syn.
Ostatnio zmieniony 26 lut 2009, 18:02 przez MieHor, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
scaniairizar
Mieszkaniec
Posty: 397
Rejestracja: 30 gru 2008, 15:09
Lokalizacja: małopolska
Model:

#10 Post autor: scaniairizar » 26 lut 2009, 12:58

to ja o ile moge, to zwracam szczególną uwage Waszą na ten plastik w pokrętle do świateł, bo sie łamie skubany i potem trzeba troche pokombinowac :)
2.0 dti '01 i 1.9cdti '10. opcline
it's forfit śwagier!

Awatar użytkownika
MieHor
Zafiromaniak
Posty: 2915
Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
Imię: Mieczysław
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Plec:

#11 Post autor: MieHor » 26 lut 2009, 18:01

Dzięki kolego za podpowiedź - ostrożności nigdy za wiele. Jak dobrze pójdzie w niedzielę przyjeżdża do mnie synek i działamy.
Pozdrawiam :D

Awatar użytkownika
scaniairizar
Mieszkaniec
Posty: 397
Rejestracja: 30 gru 2008, 15:09
Lokalizacja: małopolska
Model:

#12 Post autor: scaniairizar » 05 maja 2009, 14:02

hm... kombizestaw to 3 zarówki oświetlenia wskaźnika temp, obrotomierza, predkosciomierza oraz paliwa i jedna zarówka oswietlająca kilometry.

jak juz bedziesz to robił to wymień sobie na wyświetlaczu komputera, bo ja sie sfrajerowałem i mam biale zegary, a komputer żółty i w wolnym czasie musze to znowu rozebrac.
2.0 dti '01 i 1.9cdti '10. opcline
it's forfit śwagier!

Awatar użytkownika
lukasus9
Bywalec
Posty: 114
Rejestracja: 24 cze 2009, 19:06
Lokalizacja: Gdynia/Rumia
Model:

#13 Post autor: lukasus9 » 24 cze 2009, 19:52

Kolego MieHor, mam pytanko. Czy miałeś wcześniej zwykły wyświetlacz tzn. w którym wyświetlała się godz. temp. i stacja radiowa? I czy po zamontowaniu wyświetlacza komputera pokładowego no i pewnie po zmianie manetki od wycieraczek musiałeś coś jeszcze zrobić np. wgrywać jakiegoś soft'a?

Awatar użytkownika
MieHor
Zafiromaniak
Posty: 2915
Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
Imię: Mieczysław
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Plec:

#14 Post autor: MieHor » 24 cze 2009, 20:41

lukasus9, w mojej Zafirce fabrycznie zamontowany był TID (wyświetlacz dwuekranowy - dolny nieczynny). Kupiłem używanego MID-a z Zafiry pochodzącej z Francji (wyświetlacz komputera pokładowego). Po demontażu deski rozdzielczej i odpięciu TID-a okazało się, że fabryczna instalacja elektryczna nie jest przygotowana do podłączenia MID-a w całym zakresie, tzn. żeby wykorzystać go w pełni jako komputer pokładowy. W tym celu trzeba było dorobić brakujące niektóre przewody zbierające właściwe sygnały.
MID został uruchomiony w ograniczonym zakresie - bez komunikatów o usterkach (te obwody zostały zwarte). Pokazuje natomiast:
- chwilowe zużycie paliwa: w ruchu (w l/100km) i na postoju (w l/h)
- średnie zużycie paliwa,
- całkowite zużycie paliwa (w litrach),
- średnia prędkość jazdy (km/h),
- przejechany dystans (km),
- ilość kilometrów do przejechania na ilości paliwa, jaka jest w zbiorniku.
(Jeżeli jest to 50 km lub mniej, wyświetlacz przełącza się automatycznie na to
wskazanie),
- stoper (liczy tylko czas jazdy - włączonego zapłonu),
- temperatura zewnętrzna, czas i data.
Oczywiście do tego był potrzebny nowy soft. W tym celu został wylutowany oryginalny eprom i zastąpiony nowym układem z wsadem od mojego typu samochodu i w wersji językowej polskiej. Ponadto wymieniona została manetka wycieraczek na inną z przyciskami do komp. pokładowego.

Awatar użytkownika
lukasus9
Bywalec
Posty: 114
Rejestracja: 24 cze 2009, 19:06
Lokalizacja: Gdynia/Rumia
Model:

#15 Post autor: lukasus9 » 24 cze 2009, 23:31

Dzięki MieHor, za wyczerpującą odpowiedź. A czy mógłbyś podać przybliżony koszt tej "zamiany" :?:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Karoseria i wnętrze”