[TUT] Zmiana piasty koła przedniego.

Zawieszenie, koła, podwozie, układ kierowniczy, hamulce, opony itp.

Moderatorzy: Sebu$, Tunio999

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2616
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Plec:

[TUT] Zmiana piasty koła przedniego.

#1 Post autor: Rybka » 08 maja 2013, 22:53

WITAM

Wsiadając dziś do auta oraz po odpaleniu ukazała mi się taka kontrolka.
Obrazek
Szybka diagnoza i już wiemy że prawa piasta powiedziała dobranoc.
Obrazek
Kompletujemy narzędzia.
Obrazek
Kupujemy piastę
Kupiłem SKF, zapłaciłem 310zł
Obrazek
I zabieramy się za zmianę.


Do zmiany piasty potrzebujemy następujących narzędzi.
- klucz do kół
- klucz oczkowy 18 (do odkręcenia zacisku hamulcowego)
- klucz 30 (do odkręcenia półosi)
- klucz imbus 5mm (do odkręcenia tarczy)
- nasadka torx E18 oraz pokrętło do niej (do odkręcenia piasty)
- młotek
- przecinak :)
- jakiś odrdzewiacz np wd40
- szczotka druciana

Zaczynamy:

- odkręcamy i ściągamy koło
Obrazek
- ściągamy dekielik oraz wyjmujemy zabezpieczenie
ObrazekObrazek
- wciskamy hamulec oraz kluczem 30 odkręcamy nakrętke
Obrazek
- kluczem 18 odkręcamy 2 śruby trzymające cały zacisk hamulca
ObrazekObrazek
- ściągamy zacisk z tarczy oraz podwieszamy sznurkiem do sprężyny
- kluczem imbus odkręcamy tarczę
Obrazek
- skręcamy maksymalnie koła, oraz młotkiem przez drewno uderzamy w półoś (przegub)
musi się nam kilka centymetrów wybić do tyłu,
inaczej nie założymy nasadki E18
Obrazek
- odkręcamy 3 śruby torx nasadką E18
Obrazek
- po odkręceniu piasta powinna nam zejść
u mnie siedziała dość mocno więc użyłem młotka przecinaka oraz płaskiego śrubokręta
- wysuwamy piastę z półosi
zobaczymy taki oto widok
ObrazekObrazek
-szczotką drucianą czyścimy powierzchnię zwrotnicy gdzie będzie montowana nowa piasta
- zakładamy nową piaste
Obrazek
- przykręcamy 3 śruby torx kluczem E18
- przykręcamy imbusem tarczę
- zakładamy zacisk hamulcowy oraz przykręcamy 2 śrubami na klucz 18
- wciskamy hamulec, zakładamy podkładkę oraz zakręcamy nakrętke kluczem 30mm
dokręcamy dość solidnie
- zakładamy zabezpieczenie
- zakładamy dekielik
-zakładamy koło oraz przykręcamy go
- spuszczamy auto z podnośnika.
- jedziemy na test
- jeśli wszystko jest ok to otwieramy browara
Obrazek

Uwagi końcowe:
Do zmiany piasty nie musimy odkręcac i wybijać swożnia wachacza.
Półoś cofnie nam się przy skręconych kołach na tyle żeby założyć nasadkę i odkręcić piastę.
Po odkręceniu piasta u mnie dość mocno się trzymała, nie bójmy się użyć młotka.
Polecam kupić piastę lepszej firmy, mamy spokój na lata.

Jak zlokalizować którą piaste mamy do zmiany?
Jest na to prosty sposób.

- Jeżeli podczas pokonywania zakrętu w prawo przestaje nam szumieć/wyć łożysko to mamy uszkodzone prawe łożysko piasty. Natomiast przy prawym zakręcie jeżeli huk się nasila więc mamy uszkodzone lewe łożysko.
- Analogicznie z lewym zakrętem, jeżeli przestaje nam wtedy szumieć/wyć to mamy uszkodzone lewe łożysko. Natomiast jeżeli przy lewym zakręcie szum/huk się nasila więc mamy uszkodzone prawe łożysko piasty.

Najłatwiej sprawdzić to na zakrętach gdyż koło przeciwne niż zakręt jest bardziej dociążane lub koło te same co zakręt jest w tym momencie odciążone.
Ostatnio zmieniony 06 paź 2013, 20:03 przez Rybka, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
Bodek
Zafiromaniak
Posty: 16451
Rejestracja: 17 paź 2010, 12:28
Imię: Bodek
Lokalizacja: Polska B
Auto: Zafira_B_Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Plec:
Kontakt:

#2 Post autor: Bodek » 12 maja 2013, 13:37

olo018 pisze:Bardzo fajny tutek!,i miłe zakończenie owocnej pracy :)
Wiadomo, że tutorial został wykonany profesjonalnie i nie ma co nad tym dyskutować.

Temat jest otwarty i proszę o zadawanie tylko pytań merytorycznych.

Posty typu: ale fajne :> - będą automatycznie usuwane.
:lis:

"NADZIEJE LUDZI MĄDRYCH SĄ PEWNIEJSZE NIŻ BOGACTWO NIEUKÓW" - DEMOKRYT

driver580
Posty: 1
Rejestracja: 29 sie 2013, 22:06
Lokalizacja: Locknitz
Model:

#3 Post autor: driver580 » 29 sie 2013, 22:20

kolego mam pytanko czy przy tej usterce miales tez takie obiawy jak metaliczny dzwiek przy dodawaniu gazu i odpuszczaniu pedalu gazu poniewaz ja borykam sie z takim problemem i nie mam zielonego pojecia co to moze byc i dzwiek ten pojawia sie tylko wtedy kiedy auto jest na biegu z tym ze u mnie nie zapalila sie kontrolka ABSu posiadam zafcie opc 2002r z gory dziekuje za pomoc pozdrawiam

Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2616
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Plec:

#4 Post autor: Rybka » 30 sie 2013, 05:46

Moim obiawem usterki był ogromny huk.
Ale zwlekałem z wymianą do czasu aż padł czujnik ABS i zapaliła się kontrolka.

U ciebie ten metaliczny dzwięk może znaczyć wiele:
poducha pod silnikiem lub przegub a może jeszcze coś innego.

stachu1
Świeżak
Posty: 22
Rejestracja: 04 cze 2013, 10:28
Imię: Stachu
Lokalizacja: Poznań okolice
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI Cosmo Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH

#5 Post autor: stachu1 » 17 paź 2013, 23:07

A jak to wygląda w Zośce B? u mnie nie było zawleczki, nawet dekielka...i inna nakrętka.

KrilanPL
Przeglądacz
Posty: 75
Rejestracja: 25 sty 2013, 15:26
Lokalizacja: Chelmza
Model:

#6 Post autor: KrilanPL » 23 mar 2014, 22:02

Piasta z allegro


Może być ? Ponoć 2 lata gwarancji bez limitu , a cena na moją nie dużą kieszeń..

Awatar użytkownika
bykmark
Mieszkaniec
Posty: 354
Rejestracja: 04 lip 2011, 21:51
Imię: Marek
Lokalizacja: Małopolska
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Z18XE
Plec:

#7 Post autor: bykmark » 17 lip 2015, 16:47

Koledzy a może ktoś z Was miał styczność z piastami firmy EURO DRIVESHAFTS. Piasta jest jak [URL=Koledzy a może ktoś z Was miał styczność z piastami firmy EURO DRIVESHAFTS jak

tu

jurek 1771

#8 Post autor: jurek 1771 » 24 wrz 2015, 20:42

a wymienial ktos tyl jak to wyglada mozna samemu sie dobrac do lozysk czy potrzeba jakiejs prasy ?w warsztacie mech .? - powod huczenie

Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2616
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Plec:

#9 Post autor: Rybka » 24 wrz 2015, 20:47

Poczytaj www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=16076
używaj szukajki ;)

jurek 1771

#10 Post autor: jurek 1771 » 25 wrz 2015, 22:15

ok dzieki

skibimac
Przeglądacz
Posty: 75
Rejestracja: 03 gru 2011, 19:23
Lokalizacja: GNIEZNO
Model:

#11 Post autor: skibimac » 18 mar 2016, 20:44

Witam, a w jakich przypadkach wymienia sie sam czujnik abs a kiedy razem z piasta?

Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2616
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Plec:

#12 Post autor: Rybka » 18 mar 2016, 20:46

Czujnik jest razem z piastą.
Nie ma osobnego czujnika abs.

skibimac
Przeglądacz
Posty: 75
Rejestracja: 03 gru 2011, 19:23
Lokalizacja: GNIEZNO
Model:

#13 Post autor: skibimac » 19 mar 2016, 11:25

Tak pytam bo znalazlem na allegro sam czujnik, tzn taki pierscien z przewodem i wtyczka

jeszcze jedno, czujnik abs jest w jednym kole czy w dwoch?

Posty pisane w krótkich odstępach czasu edytujemy i scalamy - Bodek
Ostatnio zmieniony 19 mar 2016, 11:36 przez skibimac, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
gRZENIU
Zafiromaniak
Posty: 2135
Rejestracja: 17 maja 2015, 03:30
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Błonie
Auto: Signum
Model: Polift
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Plec:

#14 Post autor: gRZENIU » 19 mar 2016, 12:41

Robert jeśli pozwolisz to jeżeli chodzi odkręcenie nakrędki piasty to potrzebna jest dłuższa (głębsza) nasadka 30.

Do tego jeżeli wymianę piasty wykonuje się samemu można wykonać odkręcenie przegubu inną metodą ...
- zdejmujemy koło
- zdejmujemy dekielek od piasty
- zdejmujemy zabezpieczenie
- zakładamy koło (uprzednio zdejmując dekielek felgi) i przykręcamy
- opuszczamy auto
- luzujemy nakrędkę przegubu
- podnosimy auto i zdejmujemy koło
- no i dalej jak kolega pisze...

A i jeszcze jedno... można również przykręcić nakrętkę przegubu po złożeniu piasty, tarczy i zacisku ponownie zakładając koło i je przykręcając oraz opuszczamy auto... Dokręcić solidnie nakrędkę przeguby i znów podnosimy auto, zdejmujemy koło i zakładamy zabezpieczenie nakrędki przegubu i dekielek piasty ...

Trochę trzeba opuszczać i podnosić auto , ale jak nie ma kto przytrzymać hamulca roboczego, a nakrędka przegubu jest oporna to taka drobna porada :P
Ostatnio zmieniony 19 mar 2016, 12:43 przez gRZENIU, łącznie zmieniany 1 raz.

Mariusz 79
Mieszkaniec
Posty: 231
Rejestracja: 15 mar 2015, 14:42
Lokalizacja: Kielce
Model:

#15 Post autor: Mariusz 79 » 28 sie 2016, 18:35

Witam, opis wymiany pierwsza klasa, ale miałbym prośbę o dodanie momentów przykręcania końcówki drążka, całej piasty do zwrotnicy i przegubu do piasty ( ogólnie wszystkich śrubek i nakrętek, które były odkręcane przy wymianie piasty) pozdrawiam.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Podwozie”