OLEJ a fakty i mity dotyczące skrzyni M20 M32 .

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderatorzy: mariusz131, Tazz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Belfer
Bywalec
Posty: 138
Rejestracja: 01 mar 2013, 08:58
Imię: Mirosław
Lokalizacja: Poznań
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI Cosmo Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Plec:
Kontakt:

OLEJ a fakty i mity dotyczące skrzyni M20 M32 .

#1 Post autor: Belfer » 11 gru 2014, 21:40

Może na początek wyjaśnię kwestię oleju w skrzyni M20 M32. Olej w M32 to jeden z najważniejszych czynników, który wpływa na żywotność tej przekładni. Momenty, które może przenosić ta skrzynia to 300-340 Nm. Niektórzy kuszą się o podwyższanie mocy i dają skrzyni do przeniesienia nawet momenty powyżej 430 Nm.

Co dzieje się w M20 M32 przy dużych obciążeniach.
Olej w skrzyni ma kilka zadań, ale istotne dla ciężkiej pracy są jego właściwości smarne i chłodzące. Jeśli olej jest za słaby to nie jest w stanie odprowadzać właściwie ciepła, a za razem nie daje odpowiedniego smarowania między powierzchniami stycznymi zębów. Klasyczny olej serwisowy - czerwony - o oznaczeniu GM 1940182 to taki produkt do wszystkiego. Opel stosuje go praktycznie we wszystkich skrzyniach (nadal). Niestety olej ten w skrzyniach M32 i M20 zupełnie nie daje sobie rady. Przypuszczamy, że to on mocno przyczyniał się do wielu awarii skrzynek M32. Mam test olei w tak zwanym aparacie czterokulkowym (wałeczkowym) dla zainteresowanych wysyłam na emaila. Na wyniki testu olei mam potwierdzenie w skrzyniach podczas diagnozy, nie spotykam takich objawów zespawania wałków łożysk w olejach FUCHS i Tutela Matrix, natomiast w skrzyniach na oleju oplowskim tak. Oczywiście na awarie składa się wiele czynników, ale ten olej oplowski wyjątkowo dokładał się do tych problemów. Dwa, trzy lata temu Opel zobaczył problem i zmienił olej zalecany do M20 M32. Oznaczył go symbolem GM 1940004 75W-85;API GL4. To olej w pełni syntetyczny na estrach średnio wyposażony w dodatki. Nie uchroniło to skrzyń M32 przed awariami ale zapewne więcej użytkowników tych skrzyń cieszy się dłuższą jazdą. Są oleje które pomagają tym skrzyniom jeszcze bardziej. Olej FUCHS Sint Ofluid, Titan Sint Opoid Sea Fe 75W80,85 API G GL5 to niemiecki produkt, który też bazuje na estrach, natomiast jest mocno napakowany dodatkami. Nie zagłębiamy się w szczegóły chemiczno technologiczne, ale argument który może przemówić do wyobraźni. Pozwoliliśmy sobie zwrócić na badanie laboratoryjne obu olejów ( czekamy jeszcze na wynik tego "czerwonego") i jedno z badań potwierdziło, że nie myliliśmy się co do jakości oleju FUCHSa. Jest takie urządzenie - aparat czterokulowy, w którym umieszcza się trzy kulki, takie od łożyska, koło siebie (w formie trójkąta), zanurza w oleju, a pomiędzy trzema kulkami umieszcza sie czwartą kulkę. Kulka ta kręci się względem pozostałych, ale cały czas od góry jest naciskana. Siła nacisku cały czas się zwiększa. W pewnym momencie pod wpływem wysokiej temperatury dochodzi do zespawania kulek i maszyna się wyłącza. Odczytywana jest wtedy siła przy której doszło do zespawania kulek. Olej GM 1940004 wytrzymał 2400 N, FUCHS 4400 N, podobnie Tutela Matrix. Co daje takie badanie - informację jak sobie radzi olej przy dużych obciążeniach w skrzyni, a M20 M32 jest niestety narażona na dość spore.
W skrzyni mamy do czynienia z różnymi niekorzystnymi zjawiskami, które wpływają na spadek jakości oleju: - temperatura - drobinki metalu - woda
- para wodna z powietrza.
Olej GM 1940004 ma sporo cynku, który absorbuje cząsteczki wody, FUCHS jest bez cynkowy. Ważne jest, aby tego typu czynniki nie powodowały znacznej degradacji właściwości oleju. Tu ciśnie sie kolejny temat - konieczność wymiany oleju w skrzyni M32. GM dobrze wymienić po 50 - 60 tyś. FUCHS wytrzyma dłużej. Jednak ilość drobinek metalu tak samo wpływa na łożyska i zęby trybów w jednym jak i drugim oleju dlatego potraktujcie 60 tkm jako graniczny okres eksploatacji oleju w tej skrzyni.
Ogólnie konstrukcja M32 z założenia nie jest zła. Problem polega na drobnych niuansach, które wpływają na jakość tej skrzyni. Np. podparcie wałka na łożysku w tylnej obudowie jest albo źle obliczone albo wadliwie rozwiązane jest chłodzenie tego miejsca olejem. Stąd częste problemy właśnie w tym miejscu czyli padające łożysko plus najwyższe biegi. To najczęstsza awaria, a składa się na nią kilka czynników: - obciążenie - jakość oleju - ilość oleju (2,8 litra) - konstrukcja elementu - luzy na wałkach - trochę braku szczęścia, że trafiło się na potencjalnie wadliwą skrzynię. W różnych egzemplarzach różnie działają poszczególne czynniki.
Mam bardzo dużo napraw skrzyni po wymianie łożyska oporowego (wysprzęglika), sprzęgła lub dwumasy, mechanicy nalewają przez korek rewizyjny, kontrolny gdzie wchodzi tylko 2,3 litra, zalany jest tylko jeden wałek napadowy dolny. Po wymianie w/w podzespołów nikt nie kwapi się do sprawdzenia skrzyni a na 100 % minimum łożyska zamykające wałki do wymiany oraz niekiedy tuleje sztywne (piasta synchronizatora, przesuwka). Absurdem jest informowanie na forach użytkowników, że "po wymianie oleju padła komuś skrzynia", padła bo było za mało oleju.
Mało oleju, brak ok. 200 ml robi spore zamieszanie w tej skrzyni. Z fabryki wyjeżdżają samochody z ilością oleju od 2,3 do 2,9 litra. Rozbieżność 0,6 litra a przy 2,5 litra wałki są w połowie zalane, jest to skrzynia rozbryzgowa, nadmiar (powyżej 2,9 z doświadczenia) oleju tak będzie wyrzucany przez odpowietrzenie przy wybieraku. Ja proponuje po wymianie pozostaje ok. 0.2 wlać 2,6 po naprawie wlać 2,8 litra korek wlewowy przy wybieraku !!!
... to tyle, zebranych z neta i moich wypocin, pozdrawiam Mirosław
Ostatnio zmieniony 18 cze 2017, 10:55 przez Belfer, łącznie zmieniany 3 razy.
Skrzynie biegów, diagnoza, naprawa, regeneracja, części !

Uczestnik III OZ ZKP w Rzeczce !
Uczestnik IV OZ ZKP w Przysucha-Topornia !
Uczestnik V OZ ZKP w Rawa-Jeziorsko !

Awatar użytkownika
rafant4011
Zafiromaniak
Posty: 6687
Rejestracja: 29 wrz 2014, 15:53
Imię: Rafał
Lokalizacja: Warszawa Włochy[ESK]
Auto: Zafira B
Model: Cosmo
Oznaczenie silnika: Z19DT
Plec:
Kontakt:

#2 Post autor: rafant4011 » 11 gru 2014, 22:27

Belfer,
dodaj jeszcze kilka załączników które otrzymałem od Ciebie na pocztę. Będą one na pewno super uzupełnieniem tematu i pomogą nie jednej Zafirce...
Twoja wiedza jest zaskakująca.
W ten weekend lub następny na pewno spuszczę swój olej :lol: , o regulacji linek nie wspomnę.
Dzięki :ok:

Ps; mógłbyś podrzucić jakiś link do strony gdzie można kupić odpowiedni olej...
Olej FUCHS Sint Ofluid, Titan Sint Opoid Sea Fe 75W80,85 API G GL5 to niemiecki produkt
który wybrać najlepiej?

Awatar użytkownika
Piasek
Zafiromaniak
Posty: 1134
Rejestracja: 12 cze 2014, 15:03
Lokalizacja: Piotrków Kujawski
Model:

#3 Post autor: Piasek » 12 gru 2014, 08:38

Ja też przymierzam się do serwisu swojej. Co prawda inna ale też olej chciałem zmienić i dokonać regulacji czy przesmarowania samego mechanizmu sterowania wybierakiem z drążka bo opornie biegi zapina.
Co tam do mojej skrzyni polecasz i ile tego trzeba nalać ?

Awatar użytkownika
rafant4011
Zafiromaniak
Posty: 6687
Rejestracja: 29 wrz 2014, 15:53
Imię: Rafał
Lokalizacja: Warszawa Włochy[ESK]
Auto: Zafira B
Model: Cosmo
Oznaczenie silnika: Z19DT
Plec:
Kontakt:

#4 Post autor: rafant4011 » 18 mar 2015, 13:00

Belfer,
który; do mojej 6 biegowej Zochy z silnikiek Z19DT 120KM
FUCHS TITAN SINTOFLUID FE 75W
Obrazek
FUCHS TITAN SINTOFLUID 75W80
Obrazek
FUCHS TITAN SINTOFLUID LS 75W-90
Obrazek
TITAN FUCHS SINTOPOID 75W85
Obrazek
TITAN FUCHS SINTOPOID LS 75W90
Obrazek
FUCHS TITAN SINTOPOID 75W90
Obrazek

Awatar użytkownika
Belfer
Bywalec
Posty: 138
Rejestracja: 01 mar 2013, 08:58
Imię: Mirosław
Lokalizacja: Poznań
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI Cosmo Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Plec:
Kontakt:

#5 Post autor: Belfer » 18 mar 2015, 20:51

Najlepiej z zakresu 75W85 nie W90, każdy lepszy niż oplowski, pozdr ...
Skrzynie biegów, diagnoza, naprawa, regeneracja, części !

Uczestnik III OZ ZKP w Rzeczce !
Uczestnik IV OZ ZKP w Przysucha-Topornia !
Uczestnik V OZ ZKP w Rawa-Jeziorsko !

Afro85
Posty: 1
Rejestracja: 11 maja 2016, 22:00
Lokalizacja: Gliwice
Model:

#6 Post autor: Afro85 » 11 maja 2016, 22:34

Belfer, witam mam pare pytań w sprawie skrzyni biegów w świeżo kupionej Zosi 2007r, 1,9 150KM. Chciałbym porozmawiać telefonicznie, jak będzie Pan miał chwile wolnego to proszę o kontakt tel. 506619414. Pozdrawiam

JamJacek
Świeżak
Posty: 11
Rejestracja: 23 paź 2016, 00:14
Lokalizacja: Zamość
Model:

#7 Post autor: JamJacek » 03 lis 2016, 21:32

Witam.
Moja Zafira ma skrzynię M32 (WR) 4.18 i 225 tyś km na liczniku . Czy czas zmienić olej ?

Awatar użytkownika
janekW67
Zafiromaniak
Posty: 3862
Rejestracja: 16 sty 2012, 16:59
Imię: Janek
Lokalizacja: Słupca
Auto: Opel Zafira B 1.8 Njoy
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Plec:
Kontakt:

#8 Post autor: janekW67 » 03 lis 2016, 21:39

Jak najbardziej!
Oczywiście!

Awatar użytkownika
wampir11111
Zafiromaniak
Posty: 3560
Rejestracja: 09 sty 2016, 12:19
Imię: Michał
Lokalizacja: Domasławice [DOL]
Auto: Zafira B 340KM/480Nm
Model: B
Oznaczenie silnika: Z20LER
Plec:

#9 Post autor: wampir11111 » 03 lis 2016, 21:49

Jacek i to pilnie :ok:

Awatar użytkownika
fredas
Zafiromaniak
Posty: 3999
Rejestracja: 30 lis 2014, 12:46
Imię: Ryszard
Lokalizacja: Sypniewo [cse]
Auto: Opel Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Plec:

#10 Post autor: fredas » 03 lis 2016, 22:27

Olej w skrzynce co 60k się wymienia ;)
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Bodek
Zafiromaniak
Posty: 16451
Rejestracja: 17 paź 2010, 12:28
Imię: Bodek
Lokalizacja: Polska B
Auto: Zafira_B_Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Plec:
Kontakt:

#11 Post autor: Bodek » 04 lis 2016, 21:31

fredas pisze:Olej w skrzynce co 60k się wymienia ;)
Tak - ale w automacie ;)
:lis:

"NADZIEJE LUDZI MĄDRYCH SĄ PEWNIEJSZE NIŻ BOGACTWO NIEUKÓW" - DEMOKRYT

richards4
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 07 lis 2016, 18:12
Lokalizacja: tu i tam
Model:

#12 Post autor: richards4 » 12 lis 2016, 03:23

Mam ZB 1.8 140 KM 240tys.. RĘCZNA SKRZYNIA BIEGÓW,5 BIEGOWA,TYPU F17
Jaki olej polecicie??

Awatar użytkownika
Piasek
Zafiromaniak
Posty: 1134
Rejestracja: 12 cze 2014, 15:03
Lokalizacja: Piotrków Kujawski
Model:

#13 Post autor: Piasek » 12 lis 2016, 08:49

Fuchs Titan Sintofluid SAE 75W-80
2L

zmudi
Świeżak
Posty: 9
Rejestracja: 26 mar 2014, 08:21
Lokalizacja: PRA
Model:

#14 Post autor: zmudi » 22 sty 2017, 21:38

Wszędzie jest napisane, że objawem uszkodzenia łożysk jest hałas na 5 i 6 biegu a u mnie szum jest podczas przyspieszania na 3 i 4 biegu. Są minimalne ruchy lewarka (nie zawsze). Olej wymieniłem na Fuchsa z tego tematu.
Co jest tego przyczyną tego hałasu? Także łożyska?

Awatar użytkownika
Wojti
Zafiromaniak
Posty: 6041
Rejestracja: 15 kwie 2013, 19:02
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: ZB 400ps/502nm
Model: OPC
Oznaczenie silnika: z20leh
Plec:
Kontakt:

#15 Post autor: Wojti » 22 sty 2017, 22:47

Napisz pw do Belfra może coś pomoże....
Życie jest Piękne a z Zafirką jeszcze piękniejsze he he

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”