Informacje o stanie DPF i nie tylko... na wyświetlaczu LCD

Tematy dotyczące DPF.

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
piter28
Debiutant
Posty: 26
Rejestracja: 24 wrz 2015, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
Model:

Informacje o stanie DPF i nie tylko... na wyświetlaczu LCD

#1 Post autor: piter28 » 28 wrz 2015, 11:49

Witam, może to będzie mało interesujący temat ale pracuję nad tym jak wyświetlić info o DPF bezpośrednio na wyświetlaczu w autku ZB.
Jestem już w stanie wyciągnąć wszystkie info z magistrali HScan, wiem jak to już wysłać na LCD
Jeżeli znajdą się chętni do współpracy to chętnie podzielę się lub wymienię takimi informacjami.

foto przykład

Na fotce widać że można spokojnie wyświetlić dowolne info w górnej i dolnej linii po 32 znaki, środkowa jest zarezerwowana na info RDS nadawane z radia.

Awatar użytkownika
prawnuczek
Bywalec
Posty: 108
Rejestracja: 09 cze 2015, 13:05
Lokalizacja: Lublin
Model:

#2 Post autor: prawnuczek » 29 wrz 2015, 07:42

Pomysł super - szczególnie przy moim silniku by sie przydało wiedzieć za ile będzie dokładnie wypalenie. Jak najbardziej jestem chętny tylko cóż moja wiedza jak na razie jest niewielka ale zawsze mogę testować rozwiązania jakie podasz i umieszczać wyniki.

Zdenek2007
Zafiromaniak
Posty: 853
Rejestracja: 08 lip 2010, 08:51
Lokalizacja: śląskie[SGL]
Model:

#3 Post autor: Zdenek2007 » 29 wrz 2015, 10:54

Zainteresowanie pewnie jest bo to świetna sprawa mieć stały monitoring DPF-a. Niestety należę do grupy mało zaawansowanych jeśli chodzi o informatykę. Może jak temat się rozwinie to mnie "oświeci", w każdym bądź razie będę pomagał w miarę możliwości. Mam tylko nadzieję że monitoring DPF-a nie będzie działał na wyświetlaczu poprzez zakładkę telefonu!? Ciężko byłoby mi zrezygnować z funkcji głośnomówiącej w Zośce.

PETERSS
Mieszkaniec
Posty: 209
Rejestracja: 22 cze 2015, 21:32
Imię: Piotr
Lokalizacja: Jelenia Góra
Auto: Opel Zafira B Cosmo 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Plec:

#4 Post autor: PETERSS » 01 paź 2015, 07:10

Popieram ale nie mam pojęcia jak to zrobić na razie testuje lampkę od grzania tylnej szyby tylko muszę czekać na wypalanie...
Czy ta opcja wymaga zmiany oprogramowania czy trzeba znać jakieś tajne kody ??

Awatar użytkownika
aroniusz
Mieszkaniec
Posty: 233
Rejestracja: 24 lut 2015, 19:09
Imię: Arek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Plec:

#5 Post autor: aroniusz » 01 paź 2015, 10:14

Ja również jestem chętny do współpracy, ale czy będzie to również działało na GID ?

Awatar użytkownika
Flora
Zafiromaniak
Posty: 3178
Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
Imię: Marcin
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Plec:

#6 Post autor: Flora » 01 paź 2015, 19:50

No przecież ja jestem bardzo chętny. Mam już nawet osprzęt deweloperski, tylko czasu zawsze mało.


Jak komunikujesz się z CANem? Używasz ELMa, czy programowalnego kontrolera? (jakiego?)
Wiesz jak zgłosić do wyświetlacza komunikat w formie okna z ikoną?
Ostatnio zmieniony 01 paź 2015, 20:15 przez Flora, łącznie zmieniany 1 raz.

piter28
Debiutant
Posty: 26
Rejestracja: 24 wrz 2015, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
Model:

#7 Post autor: piter28 » 01 paź 2015, 22:47

To jak się komunikuję to chyba ma w tech chwili najmniejsze znaczenie, narazie używam raspberry pi + 2 interfasy cana dla Highspid i MsSpeed, docelowo mogę zatrudnić kolegę od projektowania systemów i użyć platformy NXP (low power), ale to wszystko zależy od postępów (które już nie są małe)

Skasowany użytkownik 17961

#8 Post autor: Skasowany użytkownik 17961 » 03 paź 2015, 23:08

Flora pisze:... Jak komunikujesz się z CANem? Używasz ELMa, czy programowalnego kontrolera? (jakiego?) Wiesz jak zgłosić do wyświetlacza komunikat w formie okna z ikoną?
piter28 pisze:.... narazie używam raspberry pi + 2 interfasy cana dla Highspid i MsSpeed, docelowo mogę zatrudnić kolegę od projektowania systemów i użyć platformy NXP (low power)...
Żeby to człowiek wiedział w ogóle o czym Wy tu piszecie to by pomógł... CHŁOPAKI PODZIWIAM WAS ZA TO

piter28
Debiutant
Posty: 26
Rejestracja: 24 wrz 2015, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
Model:

#9 Post autor: piter28 » 05 paź 2015, 08:21

Witam,
dzięki wielkiej uprzejmości kolegi Rafant4011 który posiada moduł telefonu, oraz udostepnił mi dostęp do magistrali w swojej Zosi udało mi się w weekend zasymulować prace tego modułu u siebie. Narazie tyle mogę napisać (jestem w pracy), po południu zamieszczę link do filmiku oraz jakiś opis techniczny co i jak należy wysłać na magistrale can. Tak jak myślałem, nie jest to aż tak bardzo trudne. Pozdrawiam wszystkich zainteresowanych.

Awatar użytkownika
Flora
Zafiromaniak
Posty: 3178
Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
Imię: Marcin
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Plec:

#10 Post autor: Flora » 05 paź 2015, 08:27

piter28 pisze:jakiś opis techniczny co i jak należy wysłać na magistrale can
:> :mrgreen: :piwo:

piter28
Debiutant
Posty: 26
Rejestracja: 24 wrz 2015, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
Model:

#11 Post autor: piter28 » 05 paź 2015, 18:56

Może najpierw opiszę po krótce jak się dobrać do informacji diagnostycznych ECU silnika wyświetlanych w programie OP-COM:

Magistarla HighSpeed działa z szybkością 500kbps,
informacje diagnostyczne wysyłane są z ECU po zainicjowaniu jej wysyłania, tutaj podajemy które pidy nas interesują (różne pidy podają różne informacje), polecenie wysłane na can wygląda następująco XXX # YY YY YY YY YY YY YY YY, XXX to ID oraz YY to osiem bajtów danych zapisanych szesnastkowo:

7E0 # 10 16 AA 04 03 04 10 11 - 10 początek ramki, 16-ilebajtów zawiera ramka(-znaczniki ramek 21 22 23), 03 04 10 11 itd pidy które nas interesują
7E0 # 21 12 13 14 15 16 19 1A
7E0 # 22 1B 1C 21 22 1F 1D 17
7E0 # 23 18 1E 00 00 00 00 00

po wysłaniu tych kilku ramek ECU zaczyna nam wysyłać ramki o ID 5E8:

5E8 03 00 20 00 00 00 4A 01
5E8 04 01 95 04 00 03 01 00
5E8 10 79 00 00 00 20 80 00
5E8 11 CD 36 B4 37 37 28 21
5E8 12 00 FF D7 40 00 00
5E8 13 31 18 00 00 00 0C 00
5E8 14 52 00 4E 0F
5E8 15 FF 00 0A 4E CA 00 7F
5E8 16 05 E9 00 00 00 00
5E8 17 02 18 07 31 1D 2A 0D
5E8 18 00 0A 35 14 6B 00
5E8 19 35 B8 79 00 00 33 00
5E8 1A 00 0C 00 00 BF 00 00
5E8 1B 00 1D AA AA 04 39 1A
5E8 1C 19 00 15 10 8F
5E8 1D 1C 0C 00 25 19
5E8 1E 00 00 C7 80 2D 80 00
5E8 1F 00 00
5E8 21 0C 00 00 00
5E8 22 0C 00 18 00

aby ECU wysyłało na cały czas ramki 5E8 należy co nie więcej niż 1 sekundę wysłać na cana ramkę podtrzymującą transmisję disgnostyczną:
7E0 # 01 3E 00 00 00 00 00 00

ECU nam powinno odpowiedzieć:
7E8 # 01 7E 00 00 00 00 00 00

jeżeli nie wyślemy ramki podtrzymującej ECU przestanie nam wysyłać ramki diagnostyczne 5E8.

jeśli zachowamy stan diagnostyki ECU powinniśmy otrzymywać cały czas ramki 5E8.

pierwszy bajt w ramce jest to numer pidu, pozostałe 7 to informacje diagnostyczne:
i tak teraz dla przykładu ramka

5E8 1B 00 1D AA AA 04 39 1A

na bajtach 3,4,5 (1D AA AA) podaje nam ilość przejechanych kilometrów pomnożonych przez 10 zarejestrowanych przez ECU ( NIE zegary)

Na pidzie 18: 5E8 18 00 0A 35 14 6B 00
na ostatnim 7 bajcie przesyłana jest informacja o stanie regeneracji DPF w % ( czyli tutaj 00%)
na bajcie 5 i 6 ( 14 6B ) podawane jest info o przebytym dystansie od ostatniej regeneracji podzielony przez 5, czyli 5227 * 5 = 26135km. (ja już nie mam DPF :)))

Mógłbym się dalej rozpisywać co gdzie jest..., dla zainteresowanych pogę udostępnić maski jakie należy założyć na odczytane pidy aby uzyskać pozostałe informacje, nie wszystkie maski ustalałem (nie wszystkie parametry mnie interesują), rozpracowałem może z 80% i zapewniam że jest to bardzo czasochłonne :((

Poniżej zamieszczam listę parametrów diagnostycznych jakie jest możliwość wydobycia z ECU komendami can:

Status oleju silnikowego [ lista 4 ]
Kontrolka wymiany oleju silnikowego
Pozostały stan oleju %
Kontrolka wymiany oleju silnikowego (czas)
Pozostały stan oleju %
Kontrolka wymiany oleju silnikowego (cykle jazdy)
Pozostałe cykle jazdy %
Kontrolka wymiany oleju silnikowego (cykle zimnego startu)
Pozostałe cykle zimnego startu %
Kontrolka wymiany oleju silnikowego (przebieg)
Pozostały przebieg %
Aktywna kontrolka wym. oleju silnikow. (obroty wału korbow. obciążone sadzą)
Pozostałe obroty wału korbowego obciążone sadzą %
Kontrolka wymiany oleju silnikowego (regeneracja DPF)
Pozostała regeneracja DPF %

Odczyt wartości przebiegu [ lista 5 ]
Wartość przebiegu z ECM (moduł sterujący silnika) km

Wyświetlić status blokowania rozruchu [ lista 3 ]
Zaprogramowano funkcję immobilisera
Czas oczekiwania zabezpieczenia
Tryb startu przed zaprogramowaniem immobilisera
Tryb transportowy

Diagnostyczna lista danych 1 [ lista 1 ]
Napięcie akumulatora V
Przekaźnik pompy paliwa 0-1
Pedal przyspieszania w pozycji biegu jalowego 0-1
Czujnik 1 APP (Pozycji pedalu gazu) V
Czujnik 2 APP (Pozycji pedalu gazu) V
Wartosc kalkulowana pozycji pedalu gazu %
Pożądane jałowe obr/min
Prędkość silnika obr/min
Prędkość obrotowa wałka rozrządu obr/min
Zmodyfikowana prędkość obrotowa biegu jałowego 0-1
Obliczany przepływ powietrza kg/h
Przepływomierz powietrza kg/h
Temperatura powietrza zasilanego st C
Temperatura powietrza zasilanego V
Temperatura cieczy chłodzącej st C
Temperatura cieczy chłodzącej V
Temperatura paliwa st C
Temperatura paliwa V
Poziom oleju
Ciśnienie oleju
Status poziomu oleju silnika
Ciśnienie atmosferyczne kPa
Ciśnienie atmosferyczne V
żądanie ciśnienia ładowania kPa
Ciśniemnie ładowania kPa
Ciśniemnie ładowania V
Zawór elektromagnetyczny stosunku pul- sów ciśnienia ładowania %
Zlecona pozycja EGR (Recyrkulacja Spalin) %
Stosunek impulsów EGR (Recyrkulacja Gazu Wydechowego) %
Sygnał serwo PWM położenia przepustnicy %
Wymagane ciśnienie szyny paliw. Common Rail MPa
Common Rail, ciśnienie paliwa MPa
Common Rail, ciśnienie paliwa V
Sygnał PWM elektrozaworu sterowania ciśnienia w szynie paliwowej %
Prąd elektrozaworu sterowania ciśnienia w szynie paliwowej A
Elektrozawór odmierzania paliwa PWM %
Prąd elektrozaworu odmierzania paliwa A
B1S1 Temperatura spalin (rząd 1 czujnik 1) st C
B1S1 Temperatura spalin (rząd 1 czujnik 1) V
B1S2 Temperatura spalin (rząd 1 czujnik 2) st C
B1S2 Temperatura spalin (rząd 1 czujnik 2) V
Różnica ciśnień - filtr cząsteczek paliwa Diesel kPa
Różnica ciśnień - filtr cząsteczek paliwa Diesel V
Nasycenie filtra cząstek paliwa Diesel %
Przełącznik informacyjny A/C 0-1
Ciśnienie A/C (Systemu Klimatyzacji) kPa
Ciśnienie A/C (Systemu Klimatyzacji) V
Tryb wylaczenia ukladu klimatyzacji
Przekaźnik A/C (System Klimatyzacji) 0-1
Przełącznik 1 hamulców 0-1
Przełącznik 2 hamulców 0-1
Przełącznik sprzęgła 0-1
Prędkość pojazdu km/h
Prędkość pojazdu w zakresie ustawień tempomatu
Przelacznik ukladu regulacji predkosci jazdy
Tempomat (Cruise Control)
Przekaźnik czasu wstępnego ogrzewania 0-1
Przekaźnik diagnozy czasu nagrzewania wstępnego 1-0 NEG
Lampka kontrolna czasu żarzenia 0-1

Dodatkowa lista danych 1 [ lista 2 ]
Status zapłonu 0-1
Przekaźnik Rozrusznika 0-1
Przekaźnik pompy paliwa 0-1
Temperatura Otoczenia st C
Temperatura paliwa st C
Temperatura paliwa V
Przyspieszenie pojazdu m/s2
Moment obrotowy silnika Nm
Kontrola momentu obrotowego 0-1
Wymagany moment obrotowy (ukl. przeciwposlizg. TC) Nm
Pozostały stan oleju %
Kontrolka wymiany oleju silnikowego 0-1
Lampka kontrolna wadliwego dzialania (MI)
Serwisowa lampka kontrolna (SVS)
Glówne taktowanie wtrysku CA
Ostateczna dawka paliwa mm3/stk
Przebieg od ostatniej regeneracji DPF (Przebieg) km
Regeneracja DPF %
Wartość przebiegu km
Sensor zbiornika paliwa V
Wentylator 1 stopień regulacji 0-1
Wentylator 2 stopień regulacji 0-1
Wentylator 3 stopień regulacji 0-1

Lista numer...., jest to numer kolejny buttonu od góry w programie OP-COM
z listy drugiej wyciąłem te parametry które się pokrywają z listą pierwszą.

Jak widać lista parametrów jest pokaźna, dodatkowo można uzyskać informację o każdym z wtrysków, są one na pidach 31,32,33,34.

Jeżeli będzie jakieś dalsze zainteresowanie tematem to chętnie udzielę dalszych informacji...

A teraz jak do tego wszystkiego doszedłem:
Zlogowałem transmisję can w czasie diagnostyki, następnie wybierałem sobie konkretny pid i symulując ECU odsyłałem do programu konkretny pid patrzyłem które parametry i w jakim zakresie się zmienia (wiadomo że w aucie wszystkich parametrów nie zasymiluję), wiadomo że człowiek jest omylny i mogłem coś przeoczyć, ale myślę że na forum są podobni zapaleńcy jak ja i kochają swoje Zośki :), może znajdzie się ktoś kto będzie w stanie mi pomóc lub chociażby coś podpowiedzieć. To by było na tyle jeżeli chodzi o sprawy techniczne odnośnie HighSpeed CAN'a, w dalszym odcinku mojej przygody opiszę sposób komunikowania się z wyświetlaczem CID (taki mam) w desce rozdzielczej.

Pozdrawiam i czekam na info...

Awatar użytkownika
rafant4011
Zafiromaniak
Posty: 6699
Rejestracja: 29 wrz 2014, 15:53
Imię: Rafał
Lokalizacja: Warszawa Włochy[ESK]
Auto: Zafira B
Model: Cosmo
Oznaczenie silnika: Z19DT
Plec:
Kontakt:

#12 Post autor: rafant4011 » 05 paź 2015, 19:23

czarna magia dla mnie :kac: piter28, znasz się na tym ;) :ok:

piter28
Debiutant
Posty: 26
Rejestracja: 24 wrz 2015, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
Model:

#13 Post autor: piter28 » 05 paź 2015, 19:31

No może się nie znam aż tak na autach...:(((, ale CANBUS to moja specjalność (w pracy).
Wykorzystanie RPI+2xCAN zapewne nie jest tanie...:(((, ale daje do że jest się bardziej skalowalnym...:)))

piter28
Debiutant
Posty: 26
Rejestracja: 24 wrz 2015, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
Model:

#14 Post autor: piter28 » 05 paź 2015, 19:58

Tutaj zamieszam link o filmiku dzięki koledze z forum rafant40100 udało mi się wyodrębnić info które jest przesyłane z modułu UHP:
https://www.youtube.com/watch?v=PnKKkQZzKGU

Dodam od siebie tyle że nie dotykając pokrętła..., na filmie widać że zmienia się menu i przechodzi przez zakładki modułu, pokrętło brykające po zakładkach na daje ID o numerze 201 które jest wbrew pozorom dość wysokim ID jeśli chodzi o priorytet na magistrali CAN, jeszcze nie mam pewności jakie ID z jaką zawartością odpowiada o aktualnie wyświetlanej zakładki....:( ale to już są tylko testy niestety na żywym organizmie...

Pozdrawiam
ps. gdyby ktoś miał wolny wyświetlacz CID z włączoną zakładką UHP do testów byłoby super........., na allegro cenią sobie za coś takiego ze 300 zł i to nie koniecznie wylogowany bez pinu :(((

Awatar użytkownika
rafant4011
Zafiromaniak
Posty: 6699
Rejestracja: 29 wrz 2014, 15:53
Imię: Rafał
Lokalizacja: Warszawa Włochy[ESK]
Auto: Zafira B
Model: Cosmo
Oznaczenie silnika: Z19DT
Plec:
Kontakt:

#15 Post autor: rafant4011 » 05 paź 2015, 20:15

piter28 pisze: dzięki koledze z forum rafant40100
:uklon: :lol:

Ps: rafant4011 ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „DPF”