Czujnik temperatury zewnętrznej.

Czyli problemy z prądem w Opel Zafira (osprzęt elektryczny, włączniki, przekaźniki, szyby elektryczne, oświetlenie itp.)

Moderatorzy: mariusz131, Tazz

Wiadomość
Autor
Lorry
Zafiromaniak
Posty: 2372
Rejestracja: 04 lut 2009, 11:41
Imię: Grisza
Lokalizacja: KR/WF
Auto: Direct, OPC i BiałaStrzała
Model: ZBZAAF
Oznaczenie silnika: Z22yh20LET

#1 Post autor: Lorry » 23 lis 2010, 11:29

jar_z pisze:Hej.

Tydzień temu nabyłem auto kupione w 2008r. we Francji (1.7CDTi Magnetic).
Na komputerze pokładowym zamiast wskazań temperatury zewnętrznej mam --.- a później F (pewnie od fault). Rozebrałem grill pod pokrywą silnika i dostałem się do czujnika temperatury zewnętrznej. Siedział na swoim miejscu w dolnym grillu ale ... nie mam wiązki do podłączenia tego cuda??? Co jest? Mam z przodu parktronic'a. Czy jest możliwe że ktoś wykorzystał przewody od tego czujnika do podłączenia parktonic'a? Co zrobić aby ten odczyt mieć. Jednak to przydatna sprawa w codziennym użytkowaniu, szczególnie zimową porą. Czujnik wyciągnąłem z grilla i obmierzyłem, wygląda że rezystancja ładnie zmienia się w funkcji zmiany temperatury. Jak to podłączyć do komputera? Nie widzę problemu z rzuceniem kabelków tylko brak schematu gdzie i jak to podłączyć? Proszę o pomoc.

Pozdrawiam Jarek
Proponuję pobrać Sam Naprawiam AH/ZB ( PL wersja na forum jest). Tam masz schematy elektryczne też ;)

Kabla tego do parktronica by nie użyli... To był standart (temp) we wszystkich wersjach. Może ktoś majstrował coś z przodu auta i olał to....
Ostatnio zmieniony 16 sty 2016, 15:22 przez Lorry, łącznie zmieniany 1 raz.

jar_z

#2 Post autor: jar_z » 23 lis 2010, 12:06

Już to mam, zdjęcia aparatem książki astra iii / zafira b, wczoraj przejrzałem wszystkie schematy, obwodu czujnika temperatury zewnętrznej nie namierzyłem niestety a czytam ze zrozumieniem z racji wykonywanego zawodu:).
Może ktoś będzie zorientowany do jakiego złącza (w komorze silnika lub przy komputerze pokładowym) dochodzi kabel od wtyczki tego czujnika? Rzuciłbym nowy przewód gdybym tylko wiedział do którego złącza.
Pozdrawiam Jarek

Lorry
Zafiromaniak
Posty: 2372
Rejestracja: 04 lut 2009, 11:41
Imię: Grisza
Lokalizacja: KR/WF
Auto: Direct, OPC i BiałaStrzała
Model: ZBZAAF
Oznaczenie silnika: Z22yh20LET

#3 Post autor: Lorry » 23 lis 2010, 12:15

Poszukaj jeszcze dobrze drugiej wersji ( do pobrania w PDFie z serwera) która jest lepsza i kompletna ;) Ta lepsza jest robiona przez "nas" skany książki a nie fotki ;)

Awatar użytkownika
Anony Mous
Zafiromaniak
Posty: 8512
Rejestracja: 03 wrz 2009, 11:46
Model:
Kontakt:

#4 Post autor: Anony Mous » 23 lis 2010, 12:41

A czy czujnik temperatury nie jest przypadkiem w podszybiu tam gdzie elementy mechanizmu wycieraczek ale z prawej strony samochodu? Przy rozbieraniu podszybia aby dobrać się do EGR tam coś takiego u siebie widziałem.

wodzo
Debiutant
Posty: 40
Rejestracja: 18 cze 2009, 18:35
Model:

#5 Post autor: wodzo » 23 lis 2010, 13:29

pablomaxim pisze:A czy czujnik temperatury nie jest przypadkiem w podszybiu tam gdzie elementy mechanizmu wycieraczek ale z prawej strony samochodu? Przy rozbieraniu podszybia aby dobrać się do EGR tam coś takiego u siebie widziałem.
to jest czujnik jakości powietrza

Harry200
Zafiromaniak
Posty: 2529
Rejestracja: 15 sty 2009, 19:27
Imię: Henryk
Lokalizacja: Raszyn
Auto: Zafira
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y22DTR
Plec:

#6 Post autor: Harry200 » 23 lis 2010, 15:06

Czujnik temperatury zewnętrznej w Zafirze B jest pod zderzakiem z lewej strony,często się zdarza że przy zacheczeniu lekko zderzakiem o krawężniki potrafi się wypiąć wtyczka albo wypaśc sam czujnik..

Mihó

#7 Post autor: Mihó » 23 lis 2010, 23:44

Czujnik jest w środkowej kratce dolnej zderzaka. Do niego są przewody niebieski i niebieski z białym paskiem, które następnie są połączone do UEC. Nie jest to bezpośrednie połączenie, pod zderzakiem (z prawej strony, o ile dobrze pamiętam) jest owalna wtyczka, tam wchodzą czujniki temperatury (jeśli są dwa) oraz światła obrysowe (jeśli występują)

jar_z

#8 Post autor: jar_z » 25 lis 2010, 10:41

Wielkie dzięki za uszczegółownienie!
Prosiłbym jeszcze o wyjasnienie stron: prawa to po stronie pasażera? (bo zależy czy stoję przed samochodem czy siedzę w samochodzie :roll: )? W sobotę znowu rozbiorę grill'a i sprawdziłbym to dokładnie. Brr mam dzisiaj -6 st. C. Może coś popuści do soboty.
Z tego co pamiętam jak macałem za kablami to na poziomie dołu chłodnicy od strony kierowcy wychodzą z jakby peszla kable ale wchodzą gdzieś w zderzak na poziomie lamp przeciwmgielnych a drugi wchodzi (wtyczka) do gniazda jakby na dole chłodnicy (może to tylko jakieś mocowanie gniazda). Musiałbym tam dokładnie poświecić.

Pozdrawiam serdecznie Jarek

Mihó

#9 Post autor: Mihó » 25 lis 2010, 20:12

Zawsze się przyjmowało, że strona lewa, to strona kierowcy. Teraz się dodaje, że chodzi o kierowcę, który biegi zmienia prawą ręką ;)

jar_z

#10 Post autor: jar_z » 16 gru 2010, 11:09

No i zguba się znalazła. Trochę przez przypadek. Mrozy większe i okazało się że płyn był od poprzedniego właściciela był pewnie taki do -8 i przestało pryskać. Podniosłem autko na lewarku i zacząłem oglądać pompkę. No i przy okazji znalazły się w okolicy pompki spryskiwacza dwie wtyczki pasujące do złącza w czujniku. Pewnie ktoś ściągał zderzak przedni i po założeniu te wtyczki pozostały podgięte w okolicach przeciwmgielnego od strony kierowcy. Jedna miała kable niebieski i niebieski z białymi paskami. Wyciągnąłem, podłączyłem i działa. Tak na marginesie, moim zdaniem to najgłupiej zamontowany i pokazujący czujnik na świecie. We wszystkich innych autach czujnik nie jest eksponowany na wiatr, deszcz itp tylko siedzi sobie osłonięty gdzieś pod podłogą i mierzy. A tu mierzymy schłodzenie w funkcji prędkości pojazdu względem powietrza i wilgotności. Ocena 3+.
A pomkę odmroziłem grzałką elektryczną pod zbiorniczkiem (800W taką pod garnek) + koieczna okazała się wymiana jednego bezpiecznika 10A w puszcze z bezpiecznikami koło akumulatotora - zdaje się pompka jak przyłapała to zrobiła przeciążenia na elektromagnesie. Pozostaje jeszcze pytanie do czego ten drugi kabelek z identyczną wtyczką może być - skojarzyło mi się z poziomem minimalnym w zbiorniczku spryskiwacza ale obmacałem zbionik i nie widzę tam gniazdka do wetknięcia wtyczki. Inna sprawa że poziomu minimum komputer pokładowy nie pokazuje ale może ten typ tak ma? Nie wiem i na razie nie przeszkadza mi to zbytnio.
Pozdrawiam wszystkich i temat jak sądzę można zamknąć :mysli: .

Awatar użytkownika
Anony Mous
Zafiromaniak
Posty: 8512
Rejestracja: 03 wrz 2009, 11:46
Model:
Kontakt:

#11 Post autor: Anony Mous » 16 gru 2010, 11:16

jar_z pisze: Pozostaje jeszcze pytanie do czego ten drugi kabelek z identyczną wtyczką może być - skojarzyło mi się z poziomem minimalnym w zbiorniczku spryskiwacza ale obmacałem zbionik i nie widzę tam gniazdka do wetknięcia wtyczki. Inna sprawa że poziomu minimum komputer pokładowy nie pokazuje ale może ten typ tak ma? Nie wiem i na razie nie przeszkadza mi to zbytnio.
Z tym kablem to jest jak piszesz tylko,że ten czujnik to wersja "doposażeniowa" i trzeba wtedy aktywować fejsem aby stany były wyświetlane na kompie.

Szymon78

#12 Post autor: Szymon78 » 16 gru 2010, 11:56

Pozostaje jeszcze pytanie do czego ten drugi kabelek z identyczną wtyczką może być - skojarzyło mi się z poziomem minimalnym w zbiorniczku spryskiwacza ale obmacałem zbionik i nie widzę tam gniazdka do wetknięcia wtyczki.
myślę ze właśnie od TEGO jest ten kabelek...
albo ktoś założył po"kolizji" zbiorniczek bez czujnika poziomu płynu albo poprostu tak juz wyszła z fabryki (choc nie wiem czy były takie wersje wyposazenia)

Awatar użytkownika
Irenty
Świeżak
Posty: 19
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:50
Imię: Irek
Lokalizacja: Lubuskie
Auto: Opel Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: z18xer
Plec:

#13 Post autor: Irenty » 13 maja 2014, 10:12

Witam wszystkich ....
To mój pierwszy post na tym forum bo dopiero nabyłem zafirkę. A tu piszę bo chodzi mi o ten temat tzn. czujnika temp zewnętrznej. Na wyświetlaczu pokazuje "F" i z tego co czytałem to może być czujnik ten co jest w dolnym grilu, ale jak go wyjąłem to podłączam go do miernika i podgrzewając go to ładnie się zmienia rezystancja to znaczyło by, że czujnik jest dobry. Czy wie ktoś jak podłączony jest ten czujnik albo gdzie można znaleźć schemat do tego czujnika?
A przy okazji zapytam czy jak jest mało płynu chłodzącego to pokazuje to komputer?
________________________________
Pozdrawiam............ Irenty

Zdenek2007
Zafiromaniak
Posty: 853
Rejestracja: 08 lip 2010, 08:51
Lokalizacja: śląskie[SGL]
Model:

#14 Post autor: Zdenek2007 » 13 maja 2014, 10:19

Jak jest czujnik to i kabel powinien być! Może jest zerwany? A co do wskazań ilości płynu, to zależy czy jest czyjnik-pływak w zbiorniku, bo ogólnie komputer obsługuje taką funkcję.

Awatar użytkownika
Irenty
Świeżak
Posty: 19
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:50
Imię: Irek
Lokalizacja: Lubuskie
Auto: Opel Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: z18xer
Plec:

#15 Post autor: Irenty » 13 maja 2014, 10:24

Może źle napisałem ale kabel jest i czujnik też jest tylko na wyświetlaczu "F"

A już pokazuje temperaturę, chyba się zresetowało bo pokazało się po przełożeniu akumulatora :).
________________________________
Pozdrawiam............ Irenty

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i elektronika”