Problem z wentylatorem układu chłodzenia/klimatyzacji

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderatorzy: Sebu$, Tunio999

Wiadomość
Autor
adam1981
Debiutant
Posty: 48
Rejestracja: 28 wrz 2015, 22:31
Lokalizacja: rokietnica
Model:

#151 Post autor: adam1981 » 12 lis 2015, 12:28

mialem dokladnie to samo zrobione w 15 minut opornik przy wtyczce zasniedzialy poskrobalem i jest ok.
co do przodu nic nie rozbieralem odkrecasz dwie sruby z przodu i ostroznie wyjmujesz chlodnice.powodzenia

MARCEL!
Zafiromaniak
Posty: 750
Rejestracja: 14 gru 2011, 12:33
Imię: Mar
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE

#152 Post autor: MARCEL! » 12 lut 2016, 15:30

U mnie padł chyba rezystor (opornik) wentylatora chłodnicy/klimatyzacji. Mam 1 wiatrak. Po włączeniu klimy nie załącza się wiatrak na 1 lub 2 bieg, dopiero później na 3 bieg na chwile, żeby schłodzić silnik/kompresor...
Pytanie, czy znowu regenerować czy kupić zamiennik wentylatora z rezystorem i przełożyć sam rezystor (wiatrak niech zostanie oryginał) ?
Ewentualnie czy to już jest taki rezystor jako część osobna:
http://www.sklep.tomiicars.com.pl/3686, ... inowy.html
Podobno często padały te rezystory.
Tutaj podobny temat:
http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=16922
Ostatnio zmieniony 12 lut 2016, 15:56 przez MARCEL!, łącznie zmieniany 2 razy.

MARCEL!
Zafiromaniak
Posty: 750
Rejestracja: 14 gru 2011, 12:33
Imię: Mar
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE

#153 Post autor: MARCEL! » 22 kwie 2016, 22:50

Szlag mnie trafi z tym rezystorem! :evil: :evil: :evil:
Jak po 2 regeneracjach padł w oryginalnym wiatraku rezystor, to wymieniłem już CAŁY wiatrak z rezystorem (nowy).
Po 2 miesiącach padł rezystor! W nowym wiatraku. Jak włączę klimatyzację to wiatrak nie załącza się na wolny tryb i nie chłodzi mi cały czas klimy tylko co 4 sekundy na 4 sekundy włącza się najwyższy tryb wiatraka.
Teraz czy reklamować ten co jest (bodajże marki TYC) czy kupić GT-Bergmann
http://inter-berg.pl/?430,wentylator-op ... y-13128687
A może po prostu zregenerować ten co jest rezystor w tym TYC?
Z reklamacją to jest zabawy bo trzeba wysłać ten uszkodzony, poczekać na 2... Mogę na te parę dni założyć stary ale ciągle to przekładać to już lepiej przeczekać na nowy, tylko pytanie, ile znowu wytrzyma bo pewnie mi wyślą tej samej firmy. Bo na zwrot kasy to nie ma co liczyć... Co najwyżej na 2 wiatrak taki sam..

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Plec:

#154 Post autor: Janus » 23 kwie 2016, 10:18

A ja bym rozebrał moduł wentylatorów i wymieniłbym przekaźniki/poczyścił styki. Może to nie rezystor pada ale są zbyt duże spadki napięcia w obwodzie? W którymś momencie wiatrak na I biegu już nie rusza, ale rezystor grzeje się jak#$%! ...

Czy ten rezystor jest tak umieszczony na wiatraku aby obieg powietrza go chłodził?
Janusz

MARCEL!
Zafiromaniak
Posty: 750
Rejestracja: 14 gru 2011, 12:33
Imię: Mar
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE

#155 Post autor: MARCEL! » 23 kwie 2016, 13:47

Hmmm ja mam 1 wspólny wentylator, do chłodnicy od klimatyzacji i chłodnicy cieczy chłodzącej...

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 1902
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Plec:

#156 Post autor: Dziadek13 » 23 kwie 2016, 20:52

@MARCEL! pobierz to i poczytaj może silnik wentylatora się zaciera.
http://www40.zippyshare.com/v/JEeoNnwO/file.html

MARCEL!
Zafiromaniak
Posty: 750
Rejestracja: 14 gru 2011, 12:33
Imię: Mar
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE

#157 Post autor: MARCEL! » 05 maja 2016, 20:57

Problem z niewłączaniem się 1 biegu wentylatora rozwiązany.
Wentylator i rezystor ok. :mrgreen:
Kończył się już czynnik w chłodnicy (dziurawa) i nie włączał się wentylator bo było za małe ciśnienie... No i klima syczała i buczała bo już prawie czynnika nie było.
Wymiana chłodnicy klimatyzacji rozwiązała problem.

MARCEL!
Zafiromaniak
Posty: 750
Rejestracja: 14 gru 2011, 12:33
Imię: Mar
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE

#158 Post autor: MARCEL! » 06 maja 2016, 22:26

Ja już nie czaje, jak ten wiatrak ma działać.
Jest jeden wspólny od klimatyzacji i chłodnicy.
Włączę klimę to włącza się na parę sekund, tak co 15-20 sekund na szybki bieg. I tak w kółko.
Nie jest tak, że powinien się powoli obracać na 1 biegu, stale po chwili jak włączę klimatyzacje?
Na wyższy bieg dopiero powinien wejść przy 90 stopniach?
Bo już zgłupiałem.
Czy to zależy od ciśnienia?
Dodam, że klima trochę głośno pracuje, np. jak powoli jadę w korku. W trakcie jazdy w trasie-cichutko.
Ostatnio zmieniony 06 maja 2016, 22:26 przez MARCEL!, łącznie zmieniany 1 raz.

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Plec:

#159 Post autor: Janus » 07 maja 2016, 01:51

MARCEL! pisze:Ja już nie czaje, jak ten wiatrak ma działać.
Na pewno powinien startować najpierw bieg wolny. Szybki dopiero przy skoku ciśnienia. Zrób test Kolego pracy wentylatora przy rozgrzewaniu auta - czy w ogóle zaobserwujesz niski bieg dmuchawy czy od razu wysoki. Może masz po prostu uszkodzony przekaźnik odpowiedzialny za I bieg wentylatora...
Janusz

MARCEL!
Zafiromaniak
Posty: 750
Rejestracja: 14 gru 2011, 12:33
Imię: Mar
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE

#160 Post autor: MARCEL! » 07 maja 2016, 10:07

Przy 90 stooniach zaskakuje wysoki. Bez włączonej klimy.
Przy włączonej bez względu na temperaturę silnika wiatrak włącza się co paręnaście sekund na wysoki bieg na chwile.

Marecky
Świeżak
Posty: 12
Rejestracja: 24 kwie 2016, 13:37
Imię: Marek
Lokalizacja: Siedlce
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Z18XE
Plec:

#161 Post autor: Marecky » 23 cze 2016, 12:41

Nie wiem czy temat jaszcze aktualny.
Ja ostatnio dobijałem klimę bo też było za mało (przy okazji wymiany wszystkich płynów i filtrów). Znajomy mi nabił tyle ile w instrukcji pisało i zaczęły się problemy. Między innymi jak u Ciebie - wentylator chodził na wysokim biegu po kilku minutach a klima po jakimś czasie nie chłodziła.
Pojechałem jeszcze raz i zdjął 100 i jak ręką odjął. Wszystko jest OK.
Bałem się, że kompresor będzie do wymiany - tak mi powiedzieli w serwisie skody.

Crazy
Zafiromaniak
Posty: 1769
Rejestracja: 25 maja 2016, 08:00
Imię: Dawid
Lokalizacja: Rzeszów
Auto: Insignia
Model: A
Oznaczenie silnika: A16LET
Plec:

#162 Post autor: Crazy » 23 cze 2016, 14:14

producenci zawsze podają wartości +/- np. 500g +/- 5g, zawsze jak nabijałem to ustawiałem na te mniejsze wartości, ponoć lżej wtedy sprężarce się pracuje.
A druga sprawa miałem klienta który życzył sobie 50g więcej niż producent podawał, na autostradzie czujnik odłączył sprężarkę.
Nie pamiętam już wszystkiego z klimy 2 lata tylko przy tym pracowałem a ze szkolenia tym bardziej :(
Diagnostyka komputerowa, programowanie, dorabianie kluczy OPEL wszystkie modele do 2020r.Odczyt kodu PIN/Car-Pass, rozszerzenie komputera Zafira C i inne
Pomoc przy zakupie pojazdu. Zapraszam

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Plec:

#163 Post autor: Janus » 24 cze 2016, 05:04

Crazy pisze:producenci zawsze podają wartości +/- np. 500g +/- 5g (...)
Producent podaje pojemność układu pustego (fabrycznie nowego). Poza tym - ilość czynnika w wydajnie pracującym układzie ma wpływ na pulsacje ciśnienia. Ciśnienie zmienia się też w zależności od obrotów silnika (kompresora), zaworu rozprężnego, różnic temperatur - generalnie dużo zmiennych. Klimę w aucie używanym najlepiej nabijać gazem do jakiś 70% wartości producenta, a potem dobijać gazu stopniowo obserwując jak zachowuje się ciśnienie na manometrach. To co chcemy uzyskać:
- widoczna praca zaworu rozprężnego - ciśnienie rośnie do pewnej wartości, potem spada, potem znowu rośnie
- rozsądna praca szybkiego biegu wentylatora - ma się włączać i wyłączać. Im cieplej na zewnątrz tym częściej się załącza na szybki bieg.
- osuszacz nie powinien pokrywać się lodem - co najwyżej lekki szron, topnieje przy przyłożeniu dłoni

Tyle pamiętam z uzdrawiania klimy z mojej eks Vectry A :)
Janusz

Awatar użytkownika
tom_kaz
Bywalec
Posty: 134
Rejestracja: 11 lis 2012, 18:01
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Gdańsk
Auto: Opel Zafira B 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Plec:

#164 Post autor: tom_kaz » 25 lip 2016, 21:53

Panowie (i panie ;)), jeśli mogę jeszcze pomęczyć, bo się u mnie pozmieniało.
Przypomnę szybko problem, bo już o to pytałem.
Do tej pory było tak: włączałem klimę, po kilku sekundach załącza się główny wentylator (chłodnicy silnika, nie klimy), a wentylator klimy stoi. Oczywiście zapala się również kontrolka układu chłodzenia.
Obecnie po włączeniu klimy nie załącza się żaden z wentylatorów i nie zapala się kontrolka.
Nie czuć również, aby powietrze z nawiewów robiło się zimniejsze.
Słychać natomiast że załącza się agregat (?) bo pojawia się szum, a wskazanie chwilowego zużycia paliwa na biegu jałowym rośnie o 0,1-0,2l/h.

Dobrałem się do wentylatora chłodnicy i posprawdzałem elektrycznie.
Ale potrzebuję pomocy w interpretacji wyników.
1) Napięcie na kablu zasilającym jest od momentu włączenia stacyjki. Tam są trzy przewody, napięcie mierzone pomiędzy skrajnymi pinami.
Tak ma być, że napięcie jest cały czas, nawet bez włączonej klimy?

2) Na złączu w wentylatorze, dwa piny są zwarte (czerwony i środkowy przewód) rezystancja "0", natomiast pomiar pomiędzy trzecim pinem (brązowym) a pozostałymi daje wynik około 2,65 MOhm.

3) Nawet jeśli po stronie zasilania mam napięcie, po stronie wentylatora tego napięcia nie mam (jakby nie przechodziło przez rezystor)

4 ) Przyłożenie napięcia bezpośrednio do zacisków wentylatora (z pominięciem rezystora) nie uruchamia wentylatora, czyli prawdopodobnie padł zarówno rezystor jak i sam silnik.

Po włączeniu klimy chłodnica klimatyzacji zaczyna się nagrzewać.
Zrobiłem symulację, mierzyłem napięcie na wentylatorze jednocześnie podgrzewając rezystor suszarką, ale ani drgnęło, cały czas nic.

Sam wentylator był w kiepskim stanie wizualnym. Pomiędzy nim a chłodnicą było sporo brudu, wilgoci i silnik jest mocno zaśniedziały, miejscami ze śladami rdzy.

Moje pytanie, czy dobrze rozumuję, że napięcie jest podawane cały czas na wejście wentylatora (czyli jak w moim przypadku), a rezystor w momencie wzrostu temperatury (chłodnicy) załącza wentylator?

Drugie pytanie, czy jeśli nie działa wentylator, a czynnik się nagrzewa, to czy jest jakiś zawór bezpieczeństwa umożliwiający ujście ciśnienia z instalacji (czyli w moim przypadku - brak obecnie odczuwalnego spadku temperatury w momencie załączenia klimatyzacji można tłumaczyć ulotnieniem się czynnika, ponieważ wentylator go nie schładzał)?

Ostatnie pytanie, czy ma ktoś doświadczenie z oferowanymi zamiennikami wentylatorów klimatyzacji do kupienia chociażby na znanym portalu aukcyjnym? Można to bezpiecznie zamontować, czy raczej nie jest to wskazane?

Za wszelkie odpowiedzi będę wdzięczny.

Na koniec, obrazek z numerami mojego wentylatora po demontażu:

Obrazek

Awatar użytkownika
chabretti
Zafiromaniak
Posty: 2192
Rejestracja: 30 sie 2011, 20:51
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Żyrzyn [LPU]
Auto: Volvo
Model: V70
Oznaczenie silnika: D5244T5
Kontakt:

#165 Post autor: chabretti » 27 lip 2016, 09:26

tom_kaz pisze: Za wszelkie odpowiedzi będę wdzięczny.
Prawdopodobnie padły Ci szczotki na wentylatorze.
Ja przerabiałem temat w swoje byłej.
Po rozebraniu silnika na części pierwsze okazało się że są pogniłe kable od szczotek i jedna szczotka zawieszona.
Szczotki dobrałem od dużej szlifierki kątowej, trochę na papierze ściernym zmniejszyłem wymiary żeby ładnie chodziły w prowadnicy. Potem lutownica i przylutowanie do płytki silnika. Chodziło potem bez problemu. Zobacz szczotki są tanie a jak się uda reanimować to na :piwo: zostanie :lol:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”