Problem z wentylatorem układu chłodzenia/klimatyzacji

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderatorzy: Sebu$, Tunio999

Wiadomość
Autor
Skasowany użytkownik 23188

#181 Post autor: Skasowany użytkownik 23188 » 23 lut 2017, 09:19

Cześć,

Dzięki za informację.
Jest u mnie taka opcja, nie sądziłem, źe jest od wiatraków.

Kuba89
Posty: 3
Rejestracja: 07 gru 2016, 18:26
Imię: Jakub
Lokalizacja: Kętrzyn
Auto: Opel Zafira A 1.8
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Plec:

#182 Post autor: Kuba89 » 27 mar 2017, 22:10

Cześć.
W mojej Zośce 1.8 16v 125km również nie włącza się wentylator . Błędów nie pokazuje , natomiast jest dziwna sytuacja bo na wskaźniku w kabinie strzałka ledwo przekracza środkową kreskę a na interfejsie pokazywało temperaturę 105 stopni i teraz nie wiem czym się sugerować . Przy jakiej temp. powinien się włączyć wiatrak ?
Ostatnio zmieniony 27 mar 2017, 22:11 przez Kuba89, łącznie zmieniany 1 raz.

Krecik
Posty: 1
Rejestracja: 18 mar 2017, 19:23
Lokalizacja: Olsztyn
Model:

#183 Post autor: Krecik » 30 mar 2017, 17:34

Witam zanim napisałem post szukałem i nie znalazłem w mojej Zośce 2 dti klima działa ale nie świeci klawisz klimy manu. tam jest żaróweczka, dioda można to zmienić i jak rozebrać.Dzięki Pzd.
Krecik

thor_
Bywalec
Posty: 158
Rejestracja: 30 mar 2017, 13:13
Imię: Artur
Lokalizacja: Gdańsk
Auto: Zafira
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X20DTL
Plec:

#184 Post autor: thor_ » 01 kwie 2017, 16:40

Z tego co poczytałem moduł steruje wentylatorami. zbiera kupę informacji i na ich podstawie steruje praca wentylatorów. To dla mnie na dziś oczywiste.

Chciałbym wyjaśnić/rozwiać pewne wątpliwości/brak wiedzy:

1) wentylator "sprzed" chłodnicy ten od klimy w jakich warunkach powinien się załączać kiedy jest włączona klima? Czy dopiero po osiągnięciu przez układ jakiejś temperatury?

2) W czasie jazdy/postoju kiedy temperatura na "wskazówce" dobija do okolic 95 stopni załącza się duży wentylatora za chłodnicą i zapala się kontrolka wentylatora/-ów na desce. Znaczy, że coś jest nie tak. Wentylator chodzi i chłodzi po osiągnięciu jakiejś optymalnej temperatury wyłącza się wentylator a kontrolka świeci się do wyłączenia zapłonu.

3) przez czas trwania punktu 2) wentylator klimy ani przez moment się nie załączył.

Wcześniej wyjąłem wentylator klimy, i był zapieczony/zablokowany nie dało rady go ręką obrócić. Podłączane na krótko powodował zwarcie i kupę iskier ale ani drgnął. Rozłożyłem, wyczyściłem, przesmarowałem i po złożeniu podłączony na krótko zaczął piknie kręcić.

Niestety "system" go nie załącza. i tu pytanie wraca do punktu 1) kiedy powinien się włączyć? No i gdzie dalej szukać przyczyny nie włączania go? Czy np brak czynnika w układzie klimy może powodować "blokadę" wiatraka?? Może zamiast dalej szukać należałoby podjechać do serwisu klimy i sprawdzić poziom czynnika i ewentualnie go uzupełnić?

Jakby co nie wiem jaki mam silnik wiem, że 2.o diesel na łańcuchu. o ile to istotne ;)

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 1902
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Plec:

#185 Post autor: Dziadek13 » 01 kwie 2017, 20:18

1.Załancza się jak podniesie temperatura w układzie klimatyzacji,lub uzyskanie odpowiedniego ciśnienia w układzie.
thor_ pisze:2) W czasie jazdy/postoju kiedy temperatura na "wskazówce" dobija do okolic 95 stopni załącza się duży wentylatora za chłodnicą i zapala się kontrolka wentylatora/-ów na desce. Znaczy, że coś jest nie tak.
Podepnij komputer i sprawdź co jest nie tak bo ten wiatrak na desce to:
"Elektronicznie sterowane chłodzenie silnika" Świeci się przez kilka sekund po włączeniu zapłonu. Jeżeli lampka zaświeci sie podczas jazdy:w układzie chłodzenia silnika lub w obiegu chłodzenia klimatyzacji wystąpiła usterka. Układ elektroniczny przełącza się na tryb awaryjny. Można kontynuować jazdę.
thor_ pisze:3) przez czas trwania punktu 2) wentylator klimy ani przez moment się nie załączył.
thor_ pisze: Czy np brak czynnika w układzie klimy może powodować "blokadę" wiatraka?? Może zamiast dalej szukać należałoby podjechać do serwisu klimy i sprawdzić poziom czynnika i ewentualnie go uzupełnić?
Może być uszkodzony układ klimy np dziurawa chłodnica klimy,może też być uszkodzony czujnik ciśnienia w układzie klimy ale i może być uszkodzona sprężarka klimy więc jedź do klimiarza niech sprawdzi szczelność układu klimy.
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2017, 20:18 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 1 raz.

thor_
Bywalec
Posty: 158
Rejestracja: 30 mar 2017, 13:13
Imię: Artur
Lokalizacja: Gdańsk
Auto: Zafira
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X20DTL
Plec:

#186 Post autor: thor_ » 02 kwie 2017, 23:35

No więc zacznę od sprawdzenia szczelności układu. Dam znac co i jak dalej.

Awatar użytkownika
wojtowca
Zafiromaniak
Posty: 1167
Rejestracja: 03 wrz 2014, 20:37
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Bestwina koło B-B
Auto: Opel Zafira A
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y22DTR
Plec:

#187 Post autor: wojtowca » 03 kwie 2017, 07:36

No i mnie dopadł problem z klimą :/ . Po naciśnięciu przycisku klimy, obroty silnika lekko się zwiększają (tak jak to było zawsze) ale niestety nie chłodzi :( . Muszę podjechać do klimiarza i obadać co jest. Nigdy nie miałem problemów z klimatyzacją nawet jak nabijałem ją co drugi sezon :cry: .
Obrazek
"Jeśli raz posmakowałeś latania, będziesz już zawsze chodził
z oczami utkwionymi w niebo.
Bo tam byłeś i zawsze będziesz chciał tam wrócić."

Leonardo da Vinci

Skasowany użytkownik 6483

#188 Post autor: Skasowany użytkownik 6483 » 03 kwie 2017, 19:23

Pewnie masz ubytek czynnika . Warto włączać klime nawet zimą tak aby olej w układzie smarował sprężarkę. Zapobiega to jej rozszczelnieniu .

Awatar użytkownika
tomzam
Mieszkaniec
Posty: 304
Rejestracja: 24 mar 2016, 18:43
Imię: Tomek
Lokalizacja: Zamość
Auto: Opel
Model: ZafiraA
Oznaczenie silnika: DTH
Plec:

#189 Post autor: tomzam » 03 kwie 2017, 20:53

Sprawdź wszystkie kostki na wentylatorach i czy jest przejście pomiędzy kostka na wentylatorze a sterownikiem pod zderzakiem - jeżeli wcześniej miałeś zapieczony silnik to mógł się przepalić kabel (bezpieczniki oczywiście wszystkie posprawdzałeś)
wentylator przed chłodnica włącza się chwile po właczeniu klimatyzacji, jeżeli coś z nim nie tak to system wychwyci niewłaściwy pobór prądu i go odłączy jednocześnie zaświeca się kontrolka na liczniku i wchodzi w tryb awaryjny - włączając główny wentylator
tryb awaryjny uruchamia się wtedy gdy potrzebne akurat urządzenie jest nie sprawne tzn
jeżeli jest niesprawny wentylator to system to wykryje dopiero gdy przyjdzie pora na włączenie go, wcześniej nie sprawdza poszczególnych elementów
jeżeli układ klimy jest pusty bądź jest za niskie ciśnienie, wtedy nie wchodzi w tryb awaryjny - nie załącza tylko sprężarki, natomiast włączy się od razu gdy jest uszkodzony lub nie ma go wcale czujnik na osuszaczu
ja miałem podobny problem i okazały się zaśniedziałe styki w kostce na wentylatorze
jeździłem sporo z pustą klimą i wtedy nic się nie zaświecało

thor_ pisze:No więc zacznę od sprawdzenia szczelności układu. Dam znac co i jak dalej.

Awatar użytkownika
wojtowca
Zafiromaniak
Posty: 1167
Rejestracja: 03 wrz 2014, 20:37
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Bestwina koło B-B
Auto: Opel Zafira A
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y22DTR
Plec:

#190 Post autor: wojtowca » 12 kwie 2017, 00:20

Problem z klimatyzacją rozwiązany, w dwóch miejscach rozszczelniła się chłodnica na "lamelach". Założona nówka z HART-a wraz z osuszaczem. Teraz to jest mróz w kabinie :D Zobaczymy jak długo pochodzi.
Obrazek
"Jeśli raz posmakowałeś latania, będziesz już zawsze chodził
z oczami utkwionymi w niebo.
Bo tam byłeś i zawsze będziesz chciał tam wrócić."

Leonardo da Vinci

thor_
Bywalec
Posty: 158
Rejestracja: 30 mar 2017, 13:13
Imię: Artur
Lokalizacja: Gdańsk
Auto: Zafira
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X20DTL
Plec:

#191 Post autor: thor_ » 12 kwie 2017, 19:47

U mnie sprawa na razie wyjaśniona ale nie zamknięta ;) Dziś zapiszczał pasek wieloklin i chwile później się skończył. oczywiście wszystko od ładowania przez pompę wody i wspomaganie padło... niestety jakoś musiałem dojechać do chaty żeby coś pogrzebać wiec przy okazji zabiłem główną chłodnicę...

Efekty:
pasek wymieniony, chłodnica jutro nowa zakładana,

Przyczyna problemu z paskiem i wcześniej z wentylatorami:

Zatarty kompresor klimy i zero czynnika w układzie.

Jak sprawę zamknę pochwale się ;)

thor_
Bywalec
Posty: 158
Rejestracja: 30 mar 2017, 13:13
Imię: Artur
Lokalizacja: Gdańsk
Auto: Zafira
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X20DTL
Plec:

#192 Post autor: thor_ » 13 kwie 2017, 17:33

Pytanie:
Czy po wymontowaniu kompresora klimy, chłodnicy klimy i wentylatora klimy jest jakiś sposób żeby wyłączyć kontrolkę/oszukać system od wentylatorów? Jakiś czas będę jeździł bez tych elementów klimy i upierdliwa jest raz kontrolka, ale bardziej to że cały czas pracuje wentylator chłodnicy z racji bycia w trybie "awaryjnym"...

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Plec:

#193 Post autor: Janus » 13 kwie 2017, 20:49

Jedyny sposób to uzupełnić brakujący wentylator...
Janusz

thor_
Bywalec
Posty: 158
Rejestracja: 30 mar 2017, 13:13
Imię: Artur
Lokalizacja: Gdańsk
Auto: Zafira
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X20DTL
Plec:

#194 Post autor: thor_ » 13 kwie 2017, 22:22

Sam wentylator załatwi sprawę? Obawiam się, że brak kompresora i chłodnicy klimy też jest problemem...

Z tego co dziś wywalałem to mamy:

- na wentylatorze chłodnicy dwa wtyki. Jeden to zasilanie-włącznik drugi to chyba jakiś czujnik temp.
- na wentylatorze klimy jeden wtyk zasilający-włączający.
- jakiś wtyk - czujnik na samej chłodnicy od klimy.
- wtyk na kompresorze ?czujnik?

Czyli trzeba się nastawić, że do momentu zamontowania całości będzie mi świecić i chodzić wentylator na chłodnicy...

Może i dobrze bo szybciej to wszystko skompletuje i po montuję ;)

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Plec:

#195 Post autor: Janus » 14 kwie 2017, 16:52

Tryb awaryjny się świeci bo:

1. Odłączony jest wentylator - chociaż tutaj 100% pewności nie mam że zapali się kontrolka na zimnym silniku...
2. Odłączony czujnik ciśnienia klimatyzacji. Gdybyś miał go podpiętego, układ widziałby ciśnienie atmosferyczne (brak czynnika w układzie), to układ nie wchodziłby w tryb awaryjny
3. Sam kompresor chyba nie jest monitorowany... chyba.
Janusz

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”