[B]Klimatyzacja - przestała działać

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderatorzy: mariusz131, Tazz

Wiadomość
Autor
darkb
Mieszkaniec
Posty: 205
Rejestracja: 11 kwie 2013, 23:21
Imię: Darek
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B
Model: B
Oznaczenie silnika: Z18XER
Plec:

#226 Post autor: darkb » 05 kwie 2017, 12:15

maju, a ile powinno być w zafirze B , jakie cisnienei czy to na postoju czy po dczas pracy kklimatyzacji oraz jakie napięcie powinno być

Awatar użytkownika
maju
Świeżak
Posty: 18
Rejestracja: 03 lut 2017, 19:31
Imię: maju
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Zafira 1.7CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: A17DTR
Plec:

#227 Post autor: maju » 05 kwie 2017, 21:46

darkb pisze:maju, a ile powinno być w zafirze B , jakie cisnienei czy to na postoju czy po dczas pracy kklimatyzacji oraz jakie napięcie powinno być
W układzie klimatyzacji (każdej: w samochodzie i stacjonarnej) niskie ciśnienie podczas pracy układu, odpowiada temperaturze czynnika ok 0-5 stC.
Dla czynnika R134A, stosowanego w klimatyzacji samochodowej, jest to ciśnienie 2,2 - 2,8bar.
Im ciśnienie niższe, tym niższa temperatura odparowania w chłodnicy i (w pewnym uproszczeniu) temperatura nadmuchu do kabiny.
Ale w pewnym momencie niedobory czynnika (zbyt mały strumień masy) znosi się z tą niską temperaturą i ostatecznie nie ma juz dobrego efektu chłodzenia.
W praktyce - podpinamy się pod ssanie pracującej klimy, nadmuch w kabinie na max lub prawie max - ciśnienie od ok 2 bar do 2,8 bar jest ok. To ciśnienie będzie się zmieniało w zależności od temperatury w kabinie (im zimniej tym niższe) oraz w zależności od pracy wentylatora na skraplaczu bo wówczas rośnie/maleje wysokie ciśnienie.

Ciśnienie podczas postoju klimatyzacji odpowiada temperaturze otoczenia.
Czyli jeśli samochód stoi w temp 20stC to ciśnienie czynnika będzie odpowiadać właśnie takiej temperaturze dla R134A - ok 5bar. Oczywiście ten postój nie może być za krótki - ciepły silnik i zimniejsze wnętrze samochodu nie pozwoli ustalić uśrednionej temperatury.
Tak więc ciśnienie czynnika chłodniczego na postoju klimy o niczym nie świadczy.
Czy w układzie będzie 1kg czynnika czy tylko 1 kropla, ciśnienie będzie takie same.


O napięciu nie będę się wypowiadał bo to zależy od zastosowanego przetwornika ciśnienia.
Ale będzie ono proporcjonalne do ciśnienia.

darkb
Mieszkaniec
Posty: 205
Rejestracja: 11 kwie 2013, 23:21
Imię: Darek
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B
Model: B
Oznaczenie silnika: Z18XER
Plec:

#228 Post autor: darkb » 23 kwie 2017, 09:40

panowie byłem u speca od klimatyzacji i okazało sie faktycznie jak pisał maju że za mało czynnika
dopił mi czynnika i mam na postoju w temp ok. 10 stopni C około 4 bar i gdy klimatyzacja jest właczona to cisnienie wzrasta do 12 bar , włącza się wtedy wentylator wyłacza się na chwilke limatyzacja i uruchamia się na nowo jak spadnie cisnienie, czy tak jest prawidłowo że cisnienie wzrasta do tych 12 bar i spada później jak wentylator schładza chłodnicę.
Drugą sprawą która mnie trochę niepokoi to to że jak włącze klimę to szczegółnie wewnątrz auta słychać jakby sprężarka klimy jakoś dziwnie głośno chodziła buczała, czy to też prawidłowy objaw, na zewnątrz tzn pod maską nie słychać tego tak głośno jak we wnetrzu auta

darkb
Mieszkaniec
Posty: 205
Rejestracja: 11 kwie 2013, 23:21
Imię: Darek
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B
Model: B
Oznaczenie silnika: Z18XER
Plec:

#229 Post autor: darkb » 10 maja 2017, 19:11

czy ktoś wymienial z was sprężarkę , a jesli tak to gdzie szukaliście modelu sprężarki jaka powinna być

Awatar użytkownika
Mawerix
Zafiromaniak
Posty: 540
Rejestracja: 15 sie 2016, 13:39
Imię: Szczepan
Lokalizacja: [KRA]
Auto: ZB 1.9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: CDTI

#230 Post autor: Mawerix » 10 maja 2017, 19:21

darkb pisze:a jesli tak to gdzie szukaliście modelu sprężarki jaka powinna być
Przecież możesz wstawić VIN i to czego szukasz a Bodek z pewnością pomoze --> http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=10690
darkb pisze:czy ktoś wymienial z was sprężarkę
Proszę temat --> http://www.zafiraklub.pl/viewtopi ... 9&start=45

Awatar użytkownika
paweldm
Zafiromaniak
Posty: 944
Rejestracja: 13 gru 2011, 00:03
Imię: Paweł
Lokalizacja: GST (pomorskie)
Auto: Zafira B Sport
Model: B
Oznaczenie silnika: Z20LER
Plec:

#231 Post autor: paweldm » 11 maja 2017, 11:36

Jestem właśnie po wymianie skraplacza klimy. Przy okazji okazało się, że przestał działać wentylator klimy. Chciałbym sprawdzić od rzeczy najprostszych. Gdzie mam szukać bezpieczników czy przekaźników klimy?
Jest Astra J 20dcti i Peugeot 308 1.6hdi
Była Zafira A 1.8 16v lpg i B 2.0 Turbo +lpg oraz zastawa, polonez, tempra, espace II i IV omega B, tigra, C3, C4 Grand Picasso, Outlander II, Berlingo III

Radzijak
Posty: 1
Rejestracja: 13 maja 2017, 14:06
Lokalizacja: Henryków Lubański
Model:

Problem z klimą, najpierw nie chłodziła, teraz tylko grzeje.

#232 Post autor: Radzijak » 13 maja 2017, 15:29

Witam. Jestem tu nowy, więc jak coś źle piszę, w złym miejscu, to dajcie znać.

Mam problem z klimą w mojej Zafirze (2008 r.) Jakoś w styczniu, przestało działać ogrzewanie, ale jakoś nie było kiedy tego zrobić. Wstępnie już rozmawiałem z mechanikiem, powiedział, że to najprawdopodobniej termostat, może coś jeszcze, że z robocizną 1000 zł. Ale dzisiaj nagle ogrzewanie zaczęło działać, tyle że nie ma chłodzenia! Jak daję na najniższe temperatury, to i tak grzeje masakrycznie. Proszę o rady, co to może być, żeby też w serwisie nie wykorzystali mojej słabej znajomości technicznej pod kątem samochodów... Dzięki z góry.

darkb
Mieszkaniec
Posty: 205
Rejestracja: 11 kwie 2013, 23:21
Imię: Darek
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B
Model: B
Oznaczenie silnika: Z18XER
Plec:

#233 Post autor: darkb » 18 maja 2017, 12:42

panowie byłem ponownie na nabiciu klimy i gosciu sprawdzał szczelność i niby układ szczelny, nabił mi kontrast UV, pojezdziłem 2 dni i było wszystko ok a po kilku dniach znowu czynnik uciekł a przed tym ubytkiem sprężarka głośno chodziła rzeziła. teraz klima nie włącza się i na parowniku i skraplaczu nie ma żadnego śladu kontrastu , jedyne miejsce to jakby na spodzie sprężarki jest widać jakby olej z kontrastem,
panowie co począć niby układ szczelny a jednak czynnik ucieka, co szukać jak sprawdzić tą instalację , proszę o sugestie

wiciu625
Debiutant
Posty: 29
Rejestracja: 13 sie 2015, 13:25
Imię: wiktor
Lokalizacja: szczecin
Auto: Zafira B 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Plec:

#234 Post autor: wiciu625 » 18 maja 2017, 13:44

Proponuję zmienić warsztat od klimy. Skoro sprawdził że układ jest szczelny i go napełnił to nie ma możliwości aby czynnik wyparował w tak krótkim czasie. Powinien zdiagnozować gdzie jest nieszczelność i nabić klimatyzację za darmo.

Skasowany użytkownik 6483

#235 Post autor: Skasowany użytkownik 6483 » 18 maja 2017, 22:34

Kompresor Ci puszcza i tyle...zmienić warsztat bo ci fachmani to chyba samouki bez rozumu :lol:

darkb
Mieszkaniec
Posty: 205
Rejestracja: 11 kwie 2013, 23:21
Imię: Darek
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B
Model: B
Oznaczenie silnika: Z18XER
Plec:

#236 Post autor: darkb » 20 maja 2017, 22:54

Panowie zmieniłem warsztat i tak jak pisał jarecki69. Sprężarka puszczala czynnik i olej teZ
Kupiłem używana sprężarke i Teraz pytanie czy powinno się ją zalewac przed montażem olejem pag. Czy tylko wystarczy. Nabić oleju urządzeniem od klimatyzacji

Awatar użytkownika
rafant4011
Zafiromaniak
Posty: 6687
Rejestracja: 29 wrz 2014, 15:53
Imię: Rafał
Lokalizacja: Warszawa Włochy[ESK]
Auto: Zafira B
Model: Cosmo
Oznaczenie silnika: Z19DT
Plec:
Kontakt:

#237 Post autor: rafant4011 » 20 maja 2017, 22:57

Zalać...

Awatar użytkownika
Mawerix
Zafiromaniak
Posty: 540
Rejestracja: 15 sie 2016, 13:39
Imię: Szczepan
Lokalizacja: [KRA]
Auto: ZB 1.9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: CDTI

#238 Post autor: Mawerix » 21 maja 2017, 11:47

wiciu625 pisze:Proponuję zmienić warsztat od klimy. Skoro sprawdził że układ jest szczelny i go napełnił to nie ma możliwości aby czynnik wyparował w tak krótkim czasie
To jest nabijanie w butelkę klienta.... podpinają pod maszyna która w jakimś czasie zrobi jakąś tam próżnię i nabije układ a po tygodniu lipa.
Miałem tak w poprzednim samochodzie, goście deklarowali ze sprawdzą szczelność klimy nabiją odgrzybią za 140zł. w ciągu tygodnia klima coraz słabiej chłodziła pojechałem na reklamację i okazała sie nieszczelność.... musieli wrócić część kasy za "sprawdzenie szczelności" i nabicie czynnika do uszkodzonego układu.
Jedyne wiarygodne sprawdzenie szczelności można zrobić azotem.

Skasowany użytkownik 6483

#239 Post autor: Skasowany użytkownik 6483 » 21 maja 2017, 19:00

Zalej sprężarkę tym olejem aby juz na początku miała odpowiednie smarowanie. Zresztą podjedź do fachmanów bo i tak sam czynnika nie załadujesz.

darkb
Mieszkaniec
Posty: 205
Rejestracja: 11 kwie 2013, 23:21
Imię: Darek
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B
Model: B
Oznaczenie silnika: Z18XER
Plec:

#240 Post autor: darkb » 22 maja 2017, 12:09

jarecki69 pisze:Zalej sprężarkę tym olejem aby juz na początku miała odpowiednie smarowanie. Zresztą podjedź do fachmanów bo i tak sam czynnika nie załadujesz.
ok rozumiem ale teraz pytanie jaką ilość oleju świeżego nalać do sprężarki kompresora , na naklejce sprężarki jest naklejka i napisane na niej 150 ml PAG,
czy to oznacza żeby nalać 150 ml do sprężarki i kolejne pytanie jaki olej PAG o jakim oznaczeniu musi być zalany

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”