kontrolka z samochodem i kluczem

Czyli problemy z prądem w Opel Zafira (osprzęt elektryczny, włączniki, przekaźniki, szyby elektryczne, oświetlenie itp.)

Moderatorzy: Sebu$, Tunio999

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
ekmir
Mieszkaniec
Posty: 393
Rejestracja: 16 sie 2012, 22:24
Lokalizacja: lubuskie
Model:

#511 Post autor: ekmir » 11 lis 2015, 19:52

Rzeczywiście moja Zafirka jest "bliźniacza" do Zafirki Goti-ego.
Wczoraj wariowała, a dzisiaj jest wszystko ok - kontrolka z kluczykiem ani razu się nie zaświeciła. Zapewne jednak nie długo da o sobie znać :(

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Plec:

#512 Post autor: Janus » 11 lis 2015, 19:55

miodzik pisze:Z elektronicznym (po 2003) to raczej nie przechodzi. U mnie nie przeszło. Ale o ile kojarzę pomysłowy Mirek ma wcześniejszy model z podciśnieniowym Egr-em. Coś jak u GOTI-ego. Psikadełko WD40 pomoże. Przynajmniej na jakiś czas ;)
Bo geneza problemu z elektronicznym EGR-em sterowanym silnikiem krokowym polega na tym, że zużywa się tulejka prowadząca trzonek grzybka zaworu. Podejrzewam, że jest to połączenie samosmarne. Z czasem zużywa się powierzchnia prowadząca, dostaje się tam syf z kolektora wydechowego i trzonek się zaciera. U mnie raz wywaliło błąd - jak zdjąłem osłonę mechanizmu EGR-a w sposób wyraźny czuć było, że aby ruszyć trzonkiem trzeba użyć dużej siły. Zlanie trzona acetonem a potem WD40 pomogło. Tyle że potem trzeba to robić okresowo nie rzadziej niż co 2-4 tygodnie...
Janusz

Awatar użytkownika
ekmir
Mieszkaniec
Posty: 393
Rejestracja: 16 sie 2012, 22:24
Lokalizacja: lubuskie
Model:

#513 Post autor: ekmir » 11 lis 2015, 19:55

jarecki69 pisze:Zdejmij plastykową pokrywkę , zlej to np WD40 i ręcznie poruszaj tym ciegnem .
Mogę prosić więcej informacji na ten temat - gdzie tego szukać ?

Awatar użytkownika
miodzik
Zafiromaniak
Posty: 3090
Rejestracja: 23 lut 2013, 18:26
Imię: Marcin
Lokalizacja: Świdwin ZSD
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Plec:
Kontakt:

#514 Post autor: miodzik » 11 lis 2015, 20:32

O ile się nie mylę Mirek to u Ciebie zawór egr znajduje się pod osłoną plastikową silnika. Montowany jest do pokrywy kolektora ssącego. Taki okrągły element mocowany na dwie śruby z wężykiem podciśnieniowym.

Obrazek
Ostatnio zmieniony 11 lis 2015, 20:37 przez miodzik, łącznie zmieniany 2 razy.
moja Zafira
Obrazek
Bogu na chwałę, ludziom na pożytek

Awatar użytkownika
SD72
Zafiromaniak
Posty: 5934
Rejestracja: 18 lip 2017, 18:21
Imię: Sylwek
Lokalizacja: Drawsko Pomorskie
Auto: Zafira A 1.8 Elegance automatic
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Plec:
Kontakt:

#515 Post autor: SD72 » 11 lis 2015, 20:37

ekmir pisze:Mogę prosić więcej informacji na ten temat - gdzie tego szukać ?
Moze pomoze ;)

http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=4814
bazyliszek72

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Plec:

#516 Post autor: Janus » 11 lis 2015, 20:40

miodzik pisze:O ile się nie mylę Mirek to u Ciebie zawór egr znajduje się pod osłoną plastikową silnika. Montowany jest do pokrywy kolektora ssącego. Taki okrągły element mocowany na dwie śruby z wężykiem podciśnieniowym.

Obrazek
To jest EGR podciśnieniowy proszę Państwa... Elektroniczny wygląda inaczej
Janusz

Awatar użytkownika
miodzik
Zafiromaniak
Posty: 3090
Rejestracja: 23 lut 2013, 18:26
Imię: Marcin
Lokalizacja: Świdwin ZSD
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Plec:
Kontakt:

#517 Post autor: miodzik » 11 lis 2015, 20:53

Janusz ale u Mirka jest właśnie podciśnieniowy ;)

Jednak przyznam, że twoja wcześniejsza uwaga dotycząca EGR jest bardzo dobra :ok:
Janus pisze:Bo geneza problemu z elektronicznym EGR-em sterowanym silnikiem krokowym polega na tym, że zużywa się tulejka prowadząca trzonek grzybka zaworu.....
Ostatnio zmieniony 11 lis 2015, 20:53 przez miodzik, łącznie zmieniany 1 raz.
moja Zafira
Obrazek
Bogu na chwałę, ludziom na pożytek

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Plec:

#518 Post autor: Janus » 11 lis 2015, 21:23

miodzik pisze:Janusz ale u Mirka jest właśnie podciśnieniowy ;)

(...)
Przepraszam, zakręciłem się :P ale zazdroszczę Koledze EGR-a podciśnieniowego... (tańszy)
Ostatnio zmieniony 11 lis 2015, 21:24 przez Janus, łącznie zmieniany 1 raz.
Janusz

Awatar użytkownika
ekmir
Mieszkaniec
Posty: 393
Rejestracja: 16 sie 2012, 22:24
Lokalizacja: lubuskie
Model:

#519 Post autor: ekmir » 12 lis 2015, 10:10

Zfotografowałem swoja Zafirę:

Czy to nie jest zawór EGR i to na dodatek ten elektroniczny ?
Załączniki
20151112_095859.jpg
20151112_095907.jpg
Ostatnio zmieniony 12 lis 2015, 10:11 przez ekmir, łącznie zmieniany 1 raz.

Skasowany użytkownik 6483

#520 Post autor: Skasowany użytkownik 6483 » 12 lis 2015, 13:02

Dokładnie to jest ten elektroniczny zawór EGR . Zdejmij ta szarą klapkę uzywając np. małego wkrętaka. Podważ tylko jedna z tych łapek które tu widać na fotke (jedna na lewo od tej metalowej rurki doprowadzającej płyn chłodniczy) . Jak to zdejmiesz to będziesz widział cały mechanizm łącznie z cięgnem(takim półksiężycem) . Spryskaj to np WD 40 jednocześnie poruszając tym cięgnem tak aby zaczeło chodzić bez oporów. Jeśli chcesz być pewien ,że to ten element stwarza problem to zawołaj kogos by odpalił silnik a Ty obserwuj czy po odpaleniu , mechanizm przesunie cięgno czy tez będzie stał nieruchomo. Jesli sie nie będzie ruszać , zlej to tym płynem i poruszaj ręcznie. O ile nie padł Ci elektroniczny sterownik tego mechanizmu, WD 40 pomoże a jesli mimo łatwości w poruszaniu cięgna, nie będzie ono sie przesuwać , czeka Cię zakup nowego EGR albo regeneracja... Zafirki od 2002 roku mają takowy EGR a nie jak tu którys kolega podał ,że od 2003r. W 2002r. Zafira A przeszła małe zmiany m.i. EGR elektroniczny oraz inne nakładki na lusterka zewnetrzne . To tyle , teraz do dzieła ekmir :piwo:

Awatar użytkownika
ekmir
Mieszkaniec
Posty: 393
Rejestracja: 16 sie 2012, 22:24
Lokalizacja: lubuskie
Model:

#521 Post autor: ekmir » 12 lis 2015, 18:15

jarecki69 pisze:Podważ tylko jedna z tych łapek które tu widać na fotke (jedna na lewo od tej metalowej rurki doprowadzającej płyn chłodniczy) .
Podważyłem ale nie chce drgnąć. Nie chcę robić na siłę aby nic nie popsuć.
Czy to powinno zejść lekko czy trzeba mocniej ?

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Plec:

#522 Post autor: Janus » 12 lis 2015, 21:36

ekmir pisze:
jarecki69 pisze:Podważ tylko jedna z tych łapek które tu widać na fotke (jedna na lewo od tej metalowej rurki doprowadzającej płyn chłodniczy) .
Podważyłem ale nie chce drgnąć. Nie chcę robić na siłę aby nic nie popsuć.
Czy to powinno zejść lekko czy trzeba mocniej ?
Dawaj mocniej ;) generalnie ta osłona ma jakby dwie łapki - jedna widoczna od góry a druga dokładnie pod nią od dołu. U mnie już jedna się odłamała, ale osłona trzyma się dobrze na jednej
PS Ja podważam tą pod metalową rurką na zdjęciu i wtedy mi osłona odskakuje
Ostatnio zmieniony 12 lis 2015, 21:38 przez Janus, łącznie zmieniany 1 raz.
Janusz

Awatar użytkownika
ekmir
Mieszkaniec
Posty: 393
Rejestracja: 16 sie 2012, 22:24
Lokalizacja: lubuskie
Model:

#523 Post autor: ekmir » 14 lis 2015, 19:36

Dzisiaj Zafirka od rana już nie miała mocy i świeciła się kontrolka "samochodzik z kluczykiem" więc zabrałem się do ściągnięcia tej plastikowej (szarej) osłony. Udało się ją zdjąć. W środku było czarno.
Spryskałem cały mechanizm WD40 i Zafirka ożyła :)
Cały dzień było już wszystko OKi :ok:

Mam nadzieję, że już będzie dobrze.

Bardzo serdecznie dziękuję Kolegom za pomoc :piwo:

Awatar użytkownika
chabretti
Zafiromaniak
Posty: 2217
Rejestracja: 30 sie 2011, 20:51
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Żyrzyn [LPU]
Auto: Volvo
Model: V70
Oznaczenie silnika: D5244T5
Kontakt:

#524 Post autor: chabretti » 14 lis 2015, 20:02

ekmir pisze:Dzisiaj Zafirka od rana już nie miała mocy i świeciła się kontrolka "samochodzik z kluczykiem" więc zabrałem się do ściągnięcia tej plastikowej (szarej) osłony. Udało się ją zdjąć. W środku było czarno.
Spryskałem cały mechanizm WD40 i Zafirka ożyła :)
Cały dzień było już wszystko OKi :ok:

Mam nadzieję, że już będzie dobrze.

Bardzo serdecznie dziękuję Kolegom za pomoc :piwo:
Mirku tak czy siak czeka Cię wyjęcie całego zaworu i wyczyszczenie go. Niestety WD na długo nie pomaga. Ja to przerabiam co pewien czas :)

Awatar użytkownika
ekmir
Mieszkaniec
Posty: 393
Rejestracja: 16 sie 2012, 22:24
Lokalizacja: lubuskie
Model:

#525 Post autor: ekmir » 14 lis 2015, 21:29

I demontowałeś ten zawór i czyściłeś go ?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i elektronika”