[TUT/B]Demontaż - wymiana chłodnicy wody 1.9 CDTi

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderatorzy: mariusz131, Tazz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Anony Mous
Zafiromaniak
Posty: 8512
Rejestracja: 03 wrz 2009, 11:46
Model:
Kontakt:

[TUT/B]Demontaż - wymiana chłodnicy wody 1.9 CDTi

#1 Post autor: Anony Mous » 11 kwie 2011, 10:04

Z wymianą chłodnicy jest sporo zabawy ale do zrobienia ;).
Opisując sposób demontażu używałem nazw lewa,prawa strona stojąc przodem do auta.
Zaczynamy od demontażu zderzaka.Piękny opis zamieścił wcześniej kolega :arrow: http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=3843
Następnie spuszczamy płyn z układu chłodzenia zaworkiem w lewym dolnym rogu chłodnicy.Wykręcamy śruby 6szt z pasa przedniego zaznaczone kolorem żółtym na foto poniżej.Kolorem czerwonym zaznaczyłem miejsca 2szt gdzie mocowany jest dolot powietrza do filtra.Dolot przykręcony jest jednym wkrętem,który wkręcony jest w pas przedni przy mocowaniu wspornika maski silnika(na foto nie widać tego miejsca).Trzeba pokombinować i dolot wyciągnąć,bo będzie przeszkadzał przy późniejszym demontażu chłodnicy.

Obrazek

Na następnym foto kolorem czerwonym zaznaczyłem opaski i śruby,które należy wykręcić aby zdemontować kolejne elementy gdzie:
nr 1 to wcześniej wspomniany dolot powietrza do filtra
nr 2 (nie wiem po co zaznaczyłem na foto ;)...nie demontujemy tego elementu)
nr 3 łącznik plastikowy między IC a przewodem gumowym do przepustnicy.Łącznik ten przykręcony jest dwiema śrubami do IC.Nie widoczne na foto ponieważ miejsce mocowania zasłania zbiornik płynu spryskiwaczy.Uwaga przy demontażu na uszczelkę gumową między łącznikiem a IC.Uszkodzić jej nie można ale zgubić owszem.
nr 4 to a'la żeliwny łącznik na dolocie powietrza do IC ,który też należy zdemontować po rozkręceniu dwóch opasek(wejście-wyjście) i śruby mocującej (widocznych na foto poniżej).

Obrazek

Należy oczywiście rozłączyć połączenia gumowe chłodnicy z silnikiem.Po prawej stronie u góry plus przewód przelewowy oraz u dołu chłodnicy po lewej stronie.

Odkręcamy zbiornik płynu spryskiwacza.Jedna nakrętka przy pasie przednim,druga pod belką zderzaka.Nie odpinając przewodów odsuwamy na bok.

Następnie odkręcamy dwa wkręty po lewej stronie od przodu auta łączące chłodnicę wody z IC i chłodnicą klimy.Jeden u góry drugi na dole.
Po prawej stronie u góry też wykręcamy wkręt.U dołu chłodnice połączone są za pomocą spinki(wsuń-wysuń).W ten sposób możemy odsunąć do przodu auta IC i chłodnicę klimy aby mieć miejsce na wyciągnięcie chłodnicy wody.Przewody elastyczne od chłodnicy klimy na to pozwalają.
Do chłodnicy wody wkręcony jest jeszcze jeden wkręt od strony silnika,który łączy z wentylatorem chłodnicę.Zobaczymy go po demontażu wcześniej wspomnianego plastikowego łącznika między IC a przewodem gumowym(nr 3 na wcześniejszym zdjęciu).
Odsuwamy wentylator od chłodnicy unosząc go delikatnie do góry.Do chłodnicy wody po lewej stronie od strony silnika zamocowane są przewody podciśnienia od elektrozaworu doładowania.Należy wysunąć spinkę mocującą z uchwytu chłodnicy.

Na foto poniżej(prawej strony mocowania) zaznaczyłem śruby i nakrętkę,które należy wykręcić gdzie:
nr 1 to wcześniej wspomniana jedna z dwóch śrub mocujących łącznik od IC do przewodu gumowego
nr 2 to nakrętka jedna z dwóch mocujących zbiornik płynu spryskiwacza
nr 3 to śruba,która trzyma klamrę mocowania chłodnicy.Po drugie stronie również należy wykręcić tą śrubę.Klamry demontujemy wysuwając je do środka między silnik a chłodnicę.UWAGA...najpierw polecam zdemontować prawą klamrę a następnie lewą.Nie zrobiłem fotek tych klamr.Jeśli znajdę w necie to wkleję w celu rozjaśnienia tematu.

Obrazek

W ten sposób wszystkie elementy,które przeszkadzają przy demontażu chłodnicy mamy usunięte.Chłodnica w podstawie wciśnięta jest w gumowe poduszki,które nie przeszkadzają przy demontażu.Kombinując jak koń pod górę wyciągamy chłodnicę do góry przekręcając ją na boki...na ile miejsce pozwoli.

Składamy oczywiście w odwrotnej kolejności nie zapominając na końcu o zalaniu układu płynem i sprawdzeniu dokładnie wszystkich połączeń.
Ostatnio zmieniony 18 cze 2017, 11:20 przez Anony Mous, łącznie zmieniany 6 razy.

Zdenek2007
Zafiromaniak
Posty: 853
Rejestracja: 08 lip 2010, 08:51
Lokalizacja: śląskie[SGL]
Model:

#2 Post autor: Zdenek2007 » 23 mar 2013, 16:49

Świetny manual! I mnie się przydał! W silniku 1.7 jest podobny demontaż.
Ja mam nieco inne pytanie. Ponieważ moja chłodnica padła, muszę ją wymienić, więc co proponujecie nowy zamiennik czy używany oryginał? Jeśli zamiennik to jakiego producenta? Proszę o radę.

Awatar użytkownika
Bodek
Zafiromaniak
Posty: 16451
Rejestracja: 17 paź 2010, 12:28
Imię: Bodek
Lokalizacja: Polska B
Auto: Zafira_B_Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Plec:
Kontakt:

#3 Post autor: Bodek » 23 mar 2013, 17:12

Zdenek2007 pisze:Świetny manual! I mnie się przydał! W silniku 1.7 jest podobny demontaż.
Ja mam nieco inne pytanie. Ponieważ moja chłodnica padła, muszę ją wymienić, więc co proponujecie nowy zamiennik czy używany oryginał? Jeśli zamiennik to jakiego producenta? Proszę o radę.
1300275 - nr katalogowy - oryginał
CHŁODNICA, ZESP. (UŻYWANY(-A, -E) Z RĘCZNĄ SKRZYNIĄ BIEGÓW) (RDZEŃ CHŁODNICY ROZMIAR 600 X 409MM)A17DTR[LPL]

Numer katalogowy: 1300275
Nazwa części: CHLODNICA
Cena netto*: 1 116,00
Cena brutto*: 1 372,68

Przyzwoitym zamiennikiem jest :

http://e-autoparts.pl/advanced_search_r ... +&numer=oe

Nissens, używany oryginał - to może być ryzyko.
:lis:

"NADZIEJE LUDZI MĄDRYCH SĄ PEWNIEJSZE NIŻ BOGACTWO NIEUKÓW" - DEMOKRYT

dziku30
Posty: 4
Rejestracja: 28 maja 2012, 20:12
Lokalizacja: Augsburg
Model:

#4 Post autor: dziku30 » 19 sty 2014, 17:15

Powiedzcie jak w Zafirze z Silnikiem Z18XER zdjąć wtyczkę która jest założona na czujnik wkręcony do chłodnicy.Nie mogę sobie poradzić Proszę o pomoc.

Awatar użytkownika
mietowy
Świeżak
Posty: 22
Rejestracja: 21 maja 2011, 13:36
Lokalizacja: Bognor Regis
Model:

#5 Post autor: mietowy » 03 wrz 2014, 23:06

Witam. Dzisiaj wydobylem chlodnice z Zafirki. Jutro mam dostac nowa. Jak juz kolega wyzej opisal trzeba sie mocno nakombinowac aby wy ciagnac stara. Mam nadzieje ze w drugá strone pójdzie latwiej. Namordowalem sie z tymi uchwytami trzymajacymi chlodnice od góry,jest na to jakis prosty sposób? Jak odpowietrzyc pozniej uklad chlodzenia?? Odkrecic odpowietrznik i uruchomic silnik?? Prosze o porade. Pozdrawiam :piwo:
el mietasso

Awatar użytkownika
mietowy
Świeżak
Posty: 22
Rejestracja: 21 maja 2011, 13:36
Lokalizacja: Bognor Regis
Model:

#6 Post autor: mietowy » 05 wrz 2014, 20:39

Witam ponownie. A wiec nowa chłodnica zainstalowana pomyslnie! Montaz przebiegł szybciej i sprawniej a nizeli demontaz. Jedyny klopot to nieszczelny odpowietrznik. Jest to plastikowa srubka z wydrązonym otworem,serwis niestety nie sprzedaje tego typu rzeczy indywidualnie. Mozna zakupic ten koreczek wraz z metalową rurką do ktorej jest wkręcony odpowietrznik za bagatela 140 funtów! Jutro zajrze na złomowiec,a w ostatecznosci zaslepie zwykłą srubką i tez zda egzamin. Pozdrawiam.
el mietasso

stefek21
Świeżak
Posty: 9
Rejestracja: 15 mar 2017, 02:03
Lokalizacja: Zduńska Wola
Model:

#7 Post autor: stefek21 » 25 maja 2017, 17:46

Witam wszystkich czy zakładał już ktoś chiński zamiennik ? warto 300 zł wydać na http://allegro.pl/chlodnica-opel-zafira ... 08006.html czy ma ktoś namiar na inne lepsze w podobnej cenie i czy w ogóle warto kupować ? wytrzyma to trochę ? moja zafirka to 1,9 CDTI 150 km w automacie i ta w linku jest taka jakiej szukam numery seryjne części wszystko się zgadza Bardzo proszę i jakieś podpowiedzi i z góry bardzo dziękuje Pozdrawiam
Witam stefek21

Awatar użytkownika
czarekcw
Zafiromaniak
Posty: 738
Rejestracja: 05 wrz 2016, 11:09
Imię: Cezary
Lokalizacja: Mrągowo
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI Cosmo Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Plec:

#8 Post autor: czarekcw » 29 maja 2017, 09:22

Moje zdanie jest takie- jak chcesz szybko się pozbyć auta to montuj chinola. Jeśli nie to bierz coś sprawdzonego np NRF.

Skasowany użytkownik 6483

#9 Post autor: Skasowany użytkownik 6483 » 29 maja 2017, 22:17

Panowie, ja w poprzedniej ZA zakupiłem "chinola" i jeździłem 3 lata i klima trzymała :piwo: .

Awatar użytkownika
czarekcw
Zafiromaniak
Posty: 738
Rejestracja: 05 wrz 2016, 11:09
Imię: Cezary
Lokalizacja: Mrągowo
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI Cosmo Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Plec:

#10 Post autor: czarekcw » 29 maja 2017, 22:59

Ale u nas w automacie ta chłodnica robi też za chłodzenie oleju w skrzyni. Jaka pewność, że chlodziwo z silnika nie pójdzie w olej i nie rozwali skrzyni?

Gdyby to był inny system to kij ale tutaj jest sporo do stracenia.

nynek80
Przeglądacz
Posty: 55
Rejestracja: 24 lip 2015, 13:16
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Siedlęcin
Auto: 1.9
Model: H
Oznaczenie silnika: Z19DTH

[TUT/B]Demontaż - wymiana chłodnicy wody 1.9 CDTi

#11 Post autor: nynek80 » 17 sie 2018, 21:38

Panowie wiem , że temat stary jak świat ale gdzie oni dokładali te spinki. Właśnie wymieniłem chłodnicę wody bo szczeliła i tak się zastanawiam w którym miejscu dołożyć jakieś podkładki. Myślę dać między mocowaniem chłodnicy wody a intercoolerem w tych trzech miejscach gdzie przykręcany jest intercooler.

PETERSS
Bywalec
Posty: 188
Rejestracja: 22 cze 2015, 21:32
Imię: Piotr
Lokalizacja: Jelenia Góra
Auto: Opel Zafira B Cosmo 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Plec:

[TUT/B]Demontaż - wymiana chłodnicy wody 1.9 CDTi

#12 Post autor: PETERSS » 18 sie 2018, 09:38

Tak jak piszesz .

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”