Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica
Moderatorzy: mariusz131, Tazz
-
fiodork
- Przeglądacz
- Posty: 76
- Rejestracja: 05 lut 2009, 17:03
- Lokalizacja: Warszawa
- Model:
#1
Post
autor: fiodork » 23 paź 2009, 13:07
Witam.
jeżdżąc ostatnio po mieście sprawdziłem temp i wychodzi na to, ze waha się pomiędzy 80 a 90 stopni. jaka powinna być temp. pracy tych silników?
Czy u was tez tak jest czy raczej czeka mnie wymiana termostatu, bo dotychczas jeżdżąc benzynką zawsze miałem ponad 90 stopni.
pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 15 gru 2011, 01:03 przez
fiodork, łącznie zmieniany 2 razy.
-
Lorry
- Zafiromaniak
- Posty: 2372
- Rejestracja: 04 lut 2009, 11:41
- Imię: Grisza
- Lokalizacja: KR/WF
- Auto: Direct, OPC i BiałaStrzała
- Model: ZBZAAF
- Oznaczenie silnika: Z22yh20LET
#2
Post
autor: Lorry » 23 paź 2009, 13:21
dla diesla to norma wg mnie

-
kicaj
- Zafiromaniak
- Posty: 1811
- Rejestracja: 04 sty 2009, 20:21
- Imię: ---
- Lokalizacja: byl HH jest B
- Auto: -
- Model: 1234567890
- Oznaczenie silnika: 123
#3
Post
autor: kicaj » 23 paź 2009, 14:24
jak lorry tak mowi to nie sposob sie nei zgodzic

u mnie trzyma 86 +-5stopnia
-
TUX
- Zafiromaniak
- Posty: 574
- Rejestracja: 28 sie 2009, 14:08
- Lokalizacja: Łódź koło Kolumny :)
- Model:
-
Kontakt:
#4
Post
autor: TUX » 23 paź 2009, 16:30
od 80st w czasie normalnej jazdy
do 90 st w ciągłych korkach [niezaleznie od temp otoczenia]
czyli tak samo

- pozdro Tux
-
MarcysM
- Mieszkaniec
- Posty: 200
- Rejestracja: 08 wrz 2009, 14:38
- Lokalizacja: dolnośląskie
- Model:
#5
Post
autor: MarcysM » 23 paź 2009, 20:11
Jak wyżej. Najwyższa osiągnięta przy szybkiej jeździe autostradą (ale pod górę) - 96st. W oplowskich dieslach temp. otwierania termostatu jest chyba ustalona na 80st, bo w A też tak miałem.
-
rutrag
- Świeżak
- Posty: 21
- Rejestracja: 24 kwie 2009, 18:13
- Lokalizacja: Puck
- Model:
#6
Post
autor: rutrag » 08 lis 2009, 20:09
witam - a gdzie wy sprawdzacie tą tempreraturę silnika - przecież nie ma żadnych kontrolek

- pozdrawiam
-
kicaj
- Zafiromaniak
- Posty: 1811
- Rejestracja: 04 sty 2009, 20:21
- Imię: ---
- Lokalizacja: byl HH jest B
- Auto: -
- Model: 1234567890
- Oznaczenie silnika: 123
#7
Post
autor: kicaj » 08 lis 2009, 21:15
rutrag pisze:witam - a gdzie wy sprawdzacie tą tempreraturę silnika - przecież nie ma żadnych kontrolek

- pozdrawiam
szukajcie a znajdziecie - test mode
-
rutrag
- Świeżak
- Posty: 21
- Rejestracja: 24 kwie 2009, 18:13
- Lokalizacja: Puck
- Model:
#8
Post
autor: rutrag » 09 lis 2009, 18:45
dobre - jaki test mode - jak to się robi????
-
dejna
#9
Post
autor: dejna » 09 lis 2009, 19:16
w ZA jest zegar, ktry pokazuje temp. cieczy chlodzacej... a co do ZB to juz niech sie wypowiedza Ci co wiedza...

-
kicaj
- Zafiromaniak
- Posty: 1811
- Rejestracja: 04 sty 2009, 20:21
- Imię: ---
- Lokalizacja: byl HH jest B
- Auto: -
- Model: 1234567890
- Oznaczenie silnika: 123
#10
Post
autor: kicaj » 09 lis 2009, 19:35
rutrag pisze:dobre - jaki test mode - jak to się robi????
sorki, troche sie zapedzilem
kicaj pisze: zeby wejsc - przyciskamy setting na pare sekund az uslyszymy dzwiek, nastepnie przechodzimy przyciskajac BC lub kropke przy wyswietlaczu, w zaleznosci od typu wyswietlacza...
zdaje sie ze po jakims czasie i/lub wlaczeniu zaplonu i /lub zamknieciu auta wychodzi sie z tego trybu...
moze ktos potwierdzi/zaprzeczy
dodam ze nacisniecie przycisku navi wyswietla dodatkowe informacje o navi
Ostatnio zmieniony 09 lis 2009, 19:46 przez
kicaj, łącznie zmieniany 1 raz.
-
maglo18
- Bywalec
- Posty: 107
- Rejestracja: 12 gru 2009, 23:10
- Lokalizacja: Warszawa
- Model:
#11
Post
autor: maglo18 » 16 gru 2009, 19:10
Ja mam temperaturę po około 20 minutach jazdy w granicach 58 stopni to chyba coś nie tak?
-
Lorry
- Zafiromaniak
- Posty: 2372
- Rejestracja: 04 lut 2009, 11:41
- Imię: Grisza
- Lokalizacja: KR/WF
- Auto: Direct, OPC i BiałaStrzała
- Model: ZBZAAF
- Oznaczenie silnika: Z22yh20LET
#12
Post
autor: Lorry » 16 gru 2009, 20:45
No niestety raczej tak, na początek proponuję termostat sprawdzić i ewentualnie wymienić

-
sito
- Świeżak
- Posty: 13
- Rejestracja: 30 lis 2009, 16:36
- Lokalizacja: Cieszyn
- Model:
#13
Post
autor: sito » 16 gru 2009, 21:12
Lorry pisze: Na początek proponuję termostat sprawdzić i ewentualnie wymienić

Zgadzam się z tym. Aby sprawdzić termostat najlepiej go wyjąć z samochodu. Następnie sprawdzić czy jest na nim opisana temperatura otwarcia. U kumpla w leganzie było oznaczenie 86 st. Cels. Potem należy włożyć termostat do garnka z wodą i spróbować zagotować. Wiadomo, że temp. wrzenia wody to 100 °C pod normalnym ciśnieniem(w warunkach domowych).Chwilkę przed momentem zagotowania wody (temp<100 °C) zawór sprężynowy termostatu powinien się otworzyć. Jak testowaliśmy termostat w Leganzie to do pomiaru temp używaliśmy miernika elektrycznego z przystawką do pomiaru temperatury(taki drut za końcu z kulką stanowiący połączenie dwóch różnych metali-termopara) i mieliśmy w miarę dokładny pomiar. Pierwotnie chcieliśmy użyć termometru lecz skala kończyła się na +40 °C.

Acha temperatura 58 °C po 20 minutach jazdy jest stanowczo za mała autko powinno już osiągnąć temp optymalną tj. zgodną z zakresem działania termostatu (zamknięcie do ok 86 °C a otwarcie przy ok 92 °C dodatkowo jeśli temp. za bardzo wzrośnie to włącza się drugi bieg wentylatora lub drugi wentylator(w zależności od rozwiązania w konkretnym modelu samochodu). U ciebie może być wada termostatu polegająca na ciągłym otwarciu termostatu(praca na dużym obiegu z wykorzystaniem chłodnicy) i powodowaniu nadmiernych strat ciepła. Inną przyczyną niedogrzanego auta może być też uszkodzony czujnik temperatury cieczy chłodzącej (coolant temperature sensor oznaczany w niektórych samochodach jako CTS). Umnie w kiedyś w Felicji padł własnie ten czujnik temperatury. Chłodnica była gorąca a w kabinie nie mogłem nagrzać. Czujnik zazwyczaj zlokalizowany jest w okolicy termostatu czasami w plastikowej obudowie termostatu. Jego wymiana nie jest trudna tj. nie trzeba upuszczać czynnika chłodącego. Jak go sprawdzić?Ttrzeba się dowiedzieć jakie napięcia powinny być na kostce zasilającej lub jaki zakres rezystancji reprezentuje w zależności od temperatury. Mój mechanik rozgryzł, że uszkodzony mam czujnik temp.CTS a nie termostat w następujący sposób.
Odpalił zimną Felke i cały czas porównywał raz wąż idący do chłodnicy (ten w którym zamontowany jest termostat ) a następnie chłodnicę tak na zmianę. Autko powoli się zagrzewało, chłodnica była długo zimna. Wreszcie i chłodnica zrobiła się ciepła (dopiero po paru minutach). To jest prawidłowy objaw. Najpierw silnik pracuje na krótkim obiegu(ciecz zagrzewa się w płaszczu wodnym silnika i przepływa przez nagrzewnicę w kabinie. Gdy temperatura wzrośnie do temp otwarcia termostatu np pow. 86 °C to włacza się duży obieg, żeby odprowadzić nadmiar ciepła przez chłodnicę.
Ostatnio zmieniony 17 gru 2009, 08:07 przez
sito, łącznie zmieniany 1 raz.
-
timi68
- Zafiromaniak
- Posty: 793
- Rejestracja: 08 lip 2009, 16:50
- Imię: Andrzej
- Lokalizacja: Rzeszów
- Auto: Volvo S60 D5 AWD 215/440
- Model: II
- Oznaczenie silnika: D5-2.4
#14
Post
autor: timi68 » 16 gru 2009, 22:06
maglo18 pisze:Ja mam temperaturę po około 20 minutach jazdy w granicach 58 stopni to chyba coś nie tak?
Ja dziś czekałem w samochodzie ok. pół godziny przy włączonym śilniku i temperatura spadła mi gdzieś do 40 stopni, jutro zamawiam termostat i wymieniam jak najszybciej.
-
maglo18
- Bywalec
- Posty: 107
- Rejestracja: 12 gru 2009, 23:10
- Lokalizacja: Warszawa
- Model:
#15
Post
autor: maglo18 » 17 gru 2009, 08:47
Koledzy może macie opis gdzie znajduje się termostat w Zafirze B 19 CDTI i jak się go wymienia? Czy dam radę sam to zrobić czy mechanika trzeba odwiedzić?